Digitalisering räddar B2B-handeln
Hem NYHETER Digitalisering räddar B2B-handeln

Digitalisering räddar B2B-handeln

Publicerat av: Redaktionen

Kunderna största tillgången när IFS produktutvecklar.

Digitalisering räddar B2B-handeln 1

Trond Aune

IT-Retail träffade kunder och utvecklare när IFS användarförening höll konferens i Stockholm i mitten av oktober. Användarkonferensen brukar vara en uppskattad tilldragelse. Så också denna gång när omkring 300 representanter för olika kundföretag hade mött upp för att höra om den senaste utvecklingen och diskutera hur man bäst drar nytta av IFS system.

En av kunderna är den norska färgtillverkaren Jotun. En koncern med verksamhet i över 40 länder, 10 000 anställda och som håller husägare, stora industriprojekt och flottor med färg.

Ett enda system sparar tid

Trond Aune, global ERP-chef Jotun, berättar att koncernen använder samma ERP-system för nästan hela koncernen i hela världen. Ja först en liten förklaring: ERP står för Enterprise Resource Planning och avser de system och program som företag använder för dagliga uppgifter som redovisning, inköp, projekthantering och tillverkning.

–       Vi har nästan alla verksamheter inom koncernen anslutna till ett enda ERP-system från IFS, säger Trond Aune.

3800 användare i mer än 30 länder har tillgång till precis samma information. Det gör att exempelvis en norsk redare som ska måla ett fartyg i Singapore med Jotun-färg tillverkad i Malaysia bara behöver ta en kontakt.

–       Samma system används både som ett internt handelssystem mellan alla våra enheter, och utåt mot kunder som kan vara redare, industrier, infrastrukturprojekt, grossister eller återförsäljare, säger han.

Jotun har samarbetat med IFS sedan 1990-talet. 2009 började den globala utrullningen av ERP-systemet. 2020 beräknas alla länder vara anslutna. Att ha ett enda system minskar friktion och fel och sparar massor av tid.

–        En stor fördel med IFS senaste versioner är att de har bättre stör för lokala lagkrav när det gäller bokföring, skatt och rapportering på varje enskild marknad. Detta har tidigare varit en stor utmaning, säger han.

Utvecklar tillsammans

Digitalisering räddar B2B-handeln 2

Lovisa Tholerus Sondén

Ingram Micro Mobility tillhandahåller logistik- och supply-chainlösningar och är kund till IFS.

Lovisa Tholerus Sondén är Manager, ERP and Finance Systems, på företaget som har verksamhet i en rad olika länder. Hon berättar att Ingram Micro Mobility samarbetat med IFS sedan 1999.

– Vi använder ett ERP-system med ett fåtal egna anpassningar, säger hon.

Hon medger att anpassningar egentligen är ett otyg som det gäller att komma bort ifrån, men säger att en mjukvaruleverantör inte kan skapa standardlösningar som bara ett företag använder. Hon framhåller att en anpassning bara bör göras om den ger en konkurrensfördel, alternativt är ett lagkrav på en specifik marknad.

–       Vi fick förmånen att bli Early Adopters när IFS Applications 8 utvecklades. Som användare gav vi synpunkter direkt till IFS R&D på vilka funktioner vi behöver som kund och vi fick använda beta-versionen i produktion innan den var lanseringsklar för övriga marknaden. Det innebar mycket hårt arbete, men gav så mycket tillbaka, säger hon.

Mycket av diskussionerna gällde om de lösningar som företaget behövde och som de skapat anpassningar för, kunde vara intressanta även för andra företag.

Nu kan hon nöjt konstatera att idéer som diskuterades då burit frukt.

– Redan vid uppgradering till Applications 9 kunde vi ta bort ett antal anpassningar och i den senaste versionen IFS  Applications 10 som lanserades i våras finns ett flera förbättringar, som för vår del innebär att vi vid nästa uppgradering skulle kunna ta bort ytterligare minst två av våra anpassningar.

Retail blir bredare och djupare

Digitalisering räddar B2B-handeln 3

Elni Kullmer

Elni Kullmer, Skandinavienchef för IFS, anser att samarbetet med Early Adopters är av mycket stort värde:

– Kunderna har de bästa idéerna, eftersom de har full koll på behoven inom den egna industrin och sin egen marknad, säger hon.

Kraven på Early Adopters kan tyckas höga. De ska ha hög applikationskompetens, väl definierade behov, resurser att lägga på arbete med IFS utvecklingsteam och dessutom ha utrymme för omfattande tester. Elni Kullmer berättar att kunderna nu står i kö för att delta. Kunderna får mycket stöd, IFS å sin sida får väl testade produkter och djupa insikter i vart marknaden är på väg.

En stark trend just nu är att retailföretag behöver nå sina kunder genom allt fler kanaler.

–      Handlarna arbetar både bredare och djupare. De behöver ERP-system som kan integreras med andra system. Vi ser också att tillverkande företag i högre utsträckning skapar kanaler direkt till konsument. Utvecklingen ställer ständiga krav på ny funktionalitet, säger hon.

Relaterade Artiklar