Digital psykologtjänst har vuxit inom retail – vill få medarbetare att må bättre

Psykologtjänsten Bluecall har det senaste året vuxit med 125 procent inom retail.

Digital psykologtjänst har vuxit inom retail – vill få medarbetare att må bättre
Milla Leskinen, leg psykolog och chef över psykologiavdelningen på BlueCall

Nu gör man en storsatsning på branschen.

Målet är att öka det mentala välmåendet både bland butikspersonal och i övriga led inom branschkopplade företag.

— Vi har sett en ökad efterfrågan på våra tjänster inom retail, och det är inte så konstigt. Det är en bransch som är hårt drabbad av pandemin; permitteringar, uppsägningar, ändrade arbetstider och arbetsförhållanden. Till skillnad från många andra branscher är det ofta omöjligt att jobba hemifrån, och ofta svårt att hålla avstånd till andra. Det ökar såklart oron för att bli smittad eller smitta andra. Det råder även en stor osäkerhet kring hur branschen kommer att påverkas framåt, säger Milla Leskinen, leg psykolog och chef över psykologiavdelningen på BlueCall.

Psykisk ohälsa är ett brett begrepp. Det kan handla om allt från att en medarbetare hamnar i en krissituation, mår dåligt under en kortare period och behöver hjälp, till svårare psykisk ohälsa. Det är idag den vanligaste orsaken till sjukskrivningar, det beror bland annat på hög arbetsbelastning, stress och oro. Enligt en undersökning som tidningen Market gjort visar det att drygt 50 procent av de anställda menar att den psykiska ohälsan ökar i handeln. En tredjedel uppger i undersökningen att de själva har drabbats. BlueCall förbättrar den psykiska hälsan på arbetsplatsen genom att hjälpa medarbetare och ledare att hitta verktyg för att hantera vardagens alla utmaningar, både på jobbet och i privatlivet.

— Vi ser definitivt en ökning av användare som söker hjälp för att de känner oro och ångest sedan coronakrisens start. Många har blivit permitterade, flera branscher är hotade, det är omöjligt att planera framåt. Sådana situationer väcker ångest. Det som glädjer mig mitt i allt det här, är att människor faktiskt vågar söka hjälp i tid. Det är ett stort steg att våga erkänna att man inte mår bra, och ta steget att söka professionellt stöd. Att ens medarbetare är friska och mår bra är en förutsättning för att ens team ska kunna leverera bra resultat, säger Milla Leskinen.

Psykisk ohälsa har länge varit ett tabubelagt ämne på många arbetsplatser, men har de senaste åren aktualiserats i allt högre grad både i media och hos arbetsgivare. Idag är psykisk ohälsa en av de främsta orsakerna till långtidssjukskrivning. Den ökade medvetenheten om problematiken med psykisk ohälsa har lett till en mer öppen kommunikation. Det har bidragit till att göra det mindre skamfyllt att prata om psykisk ohälsa och därmed också ökat möjligheterna att komma till rätta med problematiken.

— Det finns mycket vi kan göra för att arbeta förebyggande mot psykisk ohälsa och för ökat välmående. Genom att erbjuda tillgängliga insatser blir det lättare att ta tag i problemen tidigt, innan de hunnit växa sig så stora. Kunskap om tidiga tecken på försämrat mående hos sig själv och andra, kan också hjälpa oss att bromsa i tid. Nyckeln till ökat välmående är att ha kunskap om vad som får oss att må bra, och vad vi kan göra åt vår situation när livet inte rullar på som det ska, säger Milla Leskinen.

Bluecall grundades 2016 och deras vision är att hjälpa miljontals människor världen över till ett bättre välmående. BlueCall förbättrar psykiska hälsan på arbetsplatsen genom att hjälpa medarbetare och ledare att hitta verktyg för att hantera vardagens alla utmaningar, både på jobbet och i privatlivet.