Nytt år, nya sätt att marknadsföra din e-handel på. Många strategier som fungerade förra året fungerar lika bra i år, men det tillkommer alltid något som är bra att hålla koll på för att lyckas med marknadsföringen. Här tittar vi närmare på områden inom digital marknadsföring som är ett måste i år.
Det mest grundläggande sättet att marknadsföra sig på är genom innehåll och det är ingenting som kommer att förändras inom en överskådlig framtid. Bra produktbeskrivningar, proffsiga bilder och i vissa fall relevanta blogginlägg är a och o på internet som är uppbyggt av innehåll.
En intressant förändring är att videoinnehåll börjar bli viktigare. SEMrush har upptäckt att inlägg som inte innehåller en video får 92 procent mindre trafik om man jämför med inlägg som har minst en video. En e-butik kan spela in videoklipp där de visar sina produkter, ger instruktioner för hur de används/sköts om eller för att ge information om företaget.
SEO, sökmotoroptimering är fortfarande ett måste för att locka in kunder från sökmotorerna. SEO har kanske inte förändrats så mycket under åren, men nu börjar det bli viktigt att hålla koll på förändringar i hur personer söker för att hitta rätt sökfraser. Eftersom röststyrda sökningar blir vanligare är det viktigt att optimera för röstsökningar. Det innebär att längre fraser som används i vardagskonversationer blir ett måste att inkorporera. När personer skriver sökningar brukar de förkorta fraserna, men när de talar in fraserna så är de ofta längre.
Sedan 2019 ser Google först och främst på en sidas mobilversion. Nu räknas det som en sidas huvudversion, medan det tidigare var versionen för datorer som indexerades först. Det är därför ett måste att hålla koll på att e-butiken är mobilvänlig och fungerar på alla enheter. Google har gratistjänster som testar hur mobilvänlig sidan är.
SEM, sökmotormarknadsföring förändrades en del i fjol. Eftersom många företag i flera olika industrier gick igenom en ekonomisk kris så påverkades deras budget för marknadsföring. Vad det innebär i år är att det troligtvis kommer att vara billigare att bjuda på Google ads annonsplaceringar. Det kan därför vara ett bra år för en e-butik med en marknadsföringsbudget på plats att börja annonsera mer.
Marknadsföring genom sociala medier är stort under 2021. Instagram har idag över 500 miljoner dagliga användare och är en av de snabbast växande plattformarna i världen. Att bygga upp företagets Instagram-konto genom att ta bra foton, använda hashtaggar på ett strategiskt sätt och posta vid rätt tidpunkt så kan man snabbt bygga upp sin följarskara. Det går även att betala och få tillgång till flera säljvägar, som till exempel att lägga till produkter direkt till Instagraminlägg- och stories för att ge följare en direkt väg till köp.