DIBS lanserar rapporten Svensk E-handel 2019

För trettonde året i rad släpps nu DIBS årliga rapport Svensk E-handel.

I år beräknas svenskarnas konsumtion på nätet överstiga 300 miljarder kronor och e-handel är numera för svenskarna i stort normaliserat.

DIBS, ledande inom betalningar på nätet och som snart byter namn till Nets, mäter e-handelsmarknaden varje år genom att intervjua 2 000 svenskar och beräkna den svenska e-handelsmarknadens storlek. Resultatet publiceras i rapporten Svensk E-handel, som ger en detaljerad bild av e-handeln i Sverige och en jämförelse mellan de fyra nordiska länderna.

– Vi handlar allt mer och oftare på nätet och det är numera vardagsmat för svenskarna. Samtidigt har många branscher fortfarande långt kvar i sin digitalisering, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Netsägda DIBS.

Huvudpunkterna i rapporten:

  • Den totala svenska e-handelsmarknaden för 2019, det vill säga för kategorierna resor, varor och tjänster, beräknas landa på 310 miljarder kronor.
  • De flesta kategorier ökar men andelen som köpt flygresor minskar, sannolikt på grund av Greta Thunberg och en svag svensk krona.
  • Svenskarnas handel i utländska webbutiker gör ett trendbrott och minskar för första gången på många år. Anledningen är sannolikt nya avgifter och den svaga svenska valutan.
  • Nätbaserade prenumerationstjänster så som tv- och musikstreaming liksom livsmedel planar dock ut.
  • Swish går fortsatt starkt framåt och spås snart att ta en tredjeplats bland svenskarnas favoritsätt att betala på nätet.
  • Rapporten innehåller även en nordisk jämförelse av marknadernas med mera.

Utöver det datamässiga innehåller rapporten även trendspaningar, insikter och råd till webbutiker från DIBS e-handelsexperter.