Det ledande golfvarumärket för kvinnor, Daily Sports, satsar på att skala sin e-handel globalt.
Varumärket som idag finns tillgängligt hos globala återförsäljare har nu inlett ett samarbete med varumärkesfokuserade e-handelsplattformen Centra.
Målet är att satsa digitalt och ta sig an fem nya marknader i Europa 2021.
Daily Sports är ett av Sveriges starkaste modevarumärken inom golfsegmentet för kvinnor, som idag har en fysisk etablering i 26 olika länder. För att möta den ökade efterfrågan på digitala shoppingupplevelser som blivit allt större i samband med Covid-19-pandemin tar de nu fram en ny strategi för sin e-handel och väljer att satsa digitalt. Den digitala satsningen innefattar ett utvecklande av en växande global plattform med användarvänliga kundupplevelser och smidiga leveransalternativ – där bytet till e-handelsplattformen Centra utgör en viktig pusselbit.
Daily Sports har en etablerad position på marknaden sedan de grundades för 25 år sedan, med ett flertal säljteam och fysiska butiker i både Europa och USA – och syns frekvent på bland annat den välkända golfdestinationen Pebble Beach. Men i e-handelsvärlden är de relativt nyutkomna. Med en försäljning som tidigare legat på 95 procent hos återförsäljare och distributörer, och enbart fem procent online, är målet nu att jämna ut de siffrorna markant under kommande år. Att bibehålla en stark varumärkesidentitet är dock fortfarande något som ligger Daily Sports nära hjärtat, både visuellt och tekniskt.
“Vi satsar på DTC för att stärka varumärket och samtidigt skapa ett eget ansikte utåt. Vår egen plattform ska vara som ett inspirerande magasin för kunden att titta i. För att möjliggöra detta utvärderade vi ett flertal plattformsleverantörer, men bestämde oss snabbt för Centra då de är väldigt duktiga på att stärka varumärken inom fashion- och retailbranschen.” säger Matilda Landhör, Interim Head of Ecommerce på Daily Sports.
Som en konsekvens av pandemin har Daily Sports satsat på att förbättra kundupplevelsen, där hemleveranser direkt till dörren har spelat en stor roll. Man har även lagt stor vikt på att förenkla köpupplevelsen, i syfte att möta behoven hos varumärkets nischade målgrupp. För att kunna erbjuda samma upplevelse på flera marknader globalt blev ett plattformsbyte nödvändigt. Matilda Lanhör fortsätter:
“En annan anledning var Centras B2B-lösning, som vi långsiktigt kollar på att koppla på för att B2B och DTC enklare ska kunna speglas mot varandra. Vi kände inte att vi kunde växa med plattformen vi använde innan, och valde även därför att byta till Centra – för hela orderhanteringen, returflödet och internationaliseringen. Istället för att lägga pengar på att fixa det som inte gick med den gamla plattformen såg vi bättre och nya möjligheter på vad vi kunde göra med Centra”