Dahl erbjuder obemannad självservice i butik, dygnet runt, för sina kunder!
Hem APPAR Dahl erbjuder obemannad självservice i butik, 24 timmar, för sina kunder!

Dahl erbjuder obemannad självservice i butik, 24 timmar, för sina kunder!

Publicerat av: Redaktionen

Vatten utgör en viktig komponent i de flesta fastigheter– rent vatten i kranarna, värme i ledningar, kylaggregat och andra viktiga funktioner fungerar ofta via olika flöden av vätskor.

Om något går sönder är det ofta viktigt att åtgärda omedelbart och för det behövs en rörmokare – och produkter.

Med det i åtanke lanserade Dahl redan 2018 en helt obemannad butik i Ljusdal för att testa konceptet. Det blev genast en succé och fungerade utan problem.

Idag har Dahl flera helt obemannade butiker och dessa kompletteras nu genom att många av Dahls bemannade butiker, Dahlcenter, erbjuder samma service efter stängning. Det innebär att kunden kan ta sig in i butiken när det passar, dygnet runt, just för att med kunna handla de produkter som krävs vid ett eventuellt akutuppdrag.

Så hur fungerar det i praktiken?

Kunderna ges möjlighet att kunna öppna butiken via en app. Samma app används sedan i butiken för att checka in, handla, ta fram data om produkten, checka ut och låsa. Hela upplägget sker alltså via en och samma app: öppna, handla och låsa.

– Flöden via vatten och andra vätskor är funktionskritiska för de flesta byggnader som bostäder, industrier, kontor och andra verksamheter säger Fredrik Carlsson, divisionschef för Dahl vs och fortsätter: många av våra kunder åker ut på uppdrag av mer akut karaktär och behöver då även få tillgång till rätt produkter. Vi var först i Sverige med att öppna helt obemannade butiker och behövde då lösa infrastrukturen för att låsa upp och kunna handla, det är där appen kommer in och den fungerar även för att handla direkt till kundernas lager eller servicebilar.

Dahlappen är unikt utformad och koordinerad med lokala Dahlcenter och e-handeln dahl.se vilket innebär att Dahl inte längre behöver separata scanningsverktyg, kunder använder sin egen telefon och var som helst. Det medför möjligheter som att komma in i en låst butik eller att handla via streckkoder till kundens eget lager.

Dahl erbjuder obemannad självservice i butik, dygnet runt, för sina kunder!

Dahl erbjuder obemannad självservice i butik, dygnet runt, för sina kunder!

Placeringar för tjänsten 24/7 utvecklas kontinuerligt och ambitionen är att samtliga Dahlcenter, drygt åttio stycken runt om i landet, ska erbjuda tjänsten som i dag finns i:

Årsta, Huddinge, Bromma, Linköping, Norrtälje, Umeå, Sundsvall, Malmö Hindby, Helsingborg, Haninge, Uppsala, Gamlestaden, Mölndal, Högsbo, Ystad, Hisings Backa, Ljusdal, Katrineholm, Mora och Kungälv.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar