Dagligvaror Online Q2 – kraftig ökning av onlineförsäljningen inom FMCG

Hudkrämer, solprodukter och ansiktsrengöring fortsatte uppvisa en stark onlineförsäljning även under årets andra kvartal och toppar listan över Sveriges tio mest sålda varugrupper online.

Dagligvaror Online Q2 – kraftig ökning av onlineförsäljningen inom FMCG 1Det visar DLFs nya rapport “Dagligvaror Online Q2” som undersökningsföretaget GfK tagit fram på vårt uppdrag. Rapporten, som produceras kvartalsvis, redovisar siffror för onlineförsäljningen av dagligvaror i Sverige totalt, där även aktörer med enbart försäljning online ingår, bland annat mathem.se, lyko.se och olika apotekskedjor.

FMCG:s totala onlineförsäljning låg under kvartal två på 9,0 procent och ackumulerat för årets två första kvartal uppgick onlineförsäljningen till 7,3 procent. Det innebär att online-andelen har ökat med hela 64 procent (från 5,5 till 9 procentenheter) mellan Q1 och Q2!

Av de stora dagligvaruhandelskedjorna svarade Axfood för den största andelen onlineförsäljning med 9,9 procent av deras totala försäljning under kvartal två. Störst procentuell ökning stod ICA för, som ökade sin online-andel med hela 114 procent (från 3,5 till 7,4 procentenheter) mellan Q1 och Q2.

Bifogat till detta pressmeddelande finns en sammanfattande pdf med intressanta fakta, hämtade från den fullständiga rapporten.