Clas Ohlson: Hur stå stark i 100 år till?

Nytt kundbeteende stökar till för gamla retailbolag.

Det säger Fredrik Uhrbom, Sverigechef för Clas Ohlson som talade på Microsofts Retail Pivot i veckan.

– All vår tillväxt sker online, och konkurrensen ser annorlunda ut. Fram till nyligen har vi sett Rusta, Jula och liknande företag som huvudkonkurrenter och alla har försökt slå varandra med priserbjudanden. Men bra produkter till bra pris räcker inte längre, säger han och tillägger att det verkliga hotet kan komma från helt oväntade håll.

Nu har kundnytta kommit i fokus. Clas Ohlson håller som ITRetail tidigare skrivit om, på att omorganisera. De tar bort tjänster samtidigt som de rekryterar ny kompetens.

– Vi har en god utgångspunkt säger Fredrik Uhrbom, och visar en brant stigande kurva över försäljningstillväxten med viktiga händelser i företagets historia, från det att den första butiken öppnade 1989.

I dag har Clas Ohlson över 200 butiker i Sverige, Norge, Finland, Tyskland och i Storbritannien.

– Butikerna är enormt viktiga för oss. Det är en bra bas för e-handel eftersom de fungerar som lager. Det gör att vi i Sverige kan leverera samma dag till kund, säger han och berättar att samarbetet med Mathem ger tillgång till 250 lastbilar som sköter den sista viktiga biten hem till kund.

– Var tionde Mathem-order innehåller också order från Clas Ohlson, tillägger han.

Företaget har också lärt känna sina kunder betydligt djupare och utvecklar en tjänst som passar en kategori som inte är speciellt pryl- och fix-orienterad men som har stora behov:

– Linda vill få upp en hylla på väggen, men hon vill varken köpa eller hyra verktyg för att göra jobbet själv. Samtidigt är jobbet för litet för att ta hem en hantverkare. Därför har vi lanserat tjänsten Clas Fixare, som ska finnas tillgängligt i hela landet under 2019/2020.

Det gäller hela tiden att också utveckla butikerna.

På senhösten öppnade Clas Ohlson Lab Store på Sveavägen i Stockholm. En butik med en helt ny känsla – fräsch, luftig, inspirerande.

På Microsoft Retail Pivot visas också nya tekniska lösningar upp.

Gustav Hokkanen är butikschef på Lab Store. Han demonstrerar en stor skärm med information om alla kedjans tjänster, som knivslipning, verktygsuthyrning och Clas Fixare, Skärmen manövreras genom att man snärtar med mobilen till höger eller vänster för att byta bild, och det går att få mer information genom att klicka.

– Tjänster växer. I dag finns det 5-6 anställda uppe i Insjön som slipar knivar. Det är häftigt att se, säger Gustav Hokkanen.