CDONs marknadsplats ökar – försäljningen från externa handlare upp 66 procent

Idag kommenterar CDON, Nordens ledande marknadsplats online, sitt resultat för tredje kvartalet 2019.

Under kvartalet ökade försäljningen från externa handlare med 66 procent till 208 miljoner SEK jämfört med samma period föregående år vilket bidrog till ett positivt rörelseresultat, före av- och nedskrivningar, på 2 miljoner SEK. Under de senaste 12 månaderna har CDON ett positivt rörelseresultat, före av- och nedskrivningar, på 11 miljoner kronor, vilket är första gången sedan 2015.

Totala försäljningen för perioden landade på 399 miljoner SEK vilket är en tillväxt på 1 procent. Tillväxten är ett resultat av omställningen till marknadsplats och utfasningen av ett eget lager.

Kristoffer Valiharju, VD CDON, kommenterar resultatet för tredje kvartalet:

“Det var en ovanligt stark efterfrågan i september och fortsatta investeringar i automation har lett till förbättrad effektivitet”.

”Kvartalsresultatet visar att vår strategiska omställning från en traditionell ehandlare till marknadsplats är framgångsrik. Det har varit en lång resa att ställa om verksamheten, men idag är jag stolt att vi kan visa på att marknadsplatsmodellen är skalbar och lönsam i Sverige och Norden”.

2013 började CDON omställningen mot att bli en renodlad marknadsplats där externa handlare kan dra fördel av sajtens marknadsposition, trafik samt verktyg för att driva försäljning. Idag har CDON Marketplace över 1000 externa handlare inom en rad segment som film, musik, TV- och datorspel, kontorsvaror, böcker, leksaker, hemelektronik, vitvaror, sport, friluftsprodukter, skönhetsvård, mode, skor, datorer och datorprodukter. De externa handlarna är både mindre varumärken till stora breda handlare som Ellos och Nordic feel.

Kristoffer Valiharju, VD CDON, kommenterar strategin framåt:

“Idag är det över 50 procent av den globala ehandeln som genereras via marknadsplatser*. Vi har precis börjat skrapa på ytan i Sverige, men det är tydligt att fler och fler handlare, både mindre och breda, upptäcker fördelarna med att driva försäljning via en marknadsplats”.

“Ekosystemet som skapas i en marknadsplatsmiljö ger hävstång på handlares försäljning och marknadsföring samtidigt som det blir enklare för konsumenter att hitta och handla. Vårt fokus framåt är att arbeta nära och tillsammans med våra externa handlare, med målsättningen att deras försäljningsvolym ska öka med 20 procent per år.”