2017 blev ett rekordår för Bosch med försäljningsintäkter på över 780 miljarder kronor.
Just satsningen på uppkopplad teknik hade en stor del i framgången, med 40 % fler uppkopplade produkter sålda än 2016.
Under Boschs årliga presskonferens i Stuttgart presenterades siffror från succéåret 2017, med försäljningsintäkter på € 78,1 miljarder. Men det blickades även framåt med fokus på Internet of Things och uppkopplad mobilitet.
– Vi är oöverträffade när det kommer till att kombinera expertis inom uppkopplad teknik tillsammans med ett brett industri- och produktkunnande. Det är Bosch-gruppens USP, säger Bosch VD, Volkmar Denner på Bosch årliga presskonferens i Stuttgart.
Bosch erbjuder uppkopplade lösningar inom mobilitet, Industri 4.0, smarta städer och det smarta hemmet. I dagsläget har företaget förverkligat 170 olika IoT-lösningar, med fokus på några av vår tids största utmaningar så som befolkningstillväxt, urbanisering och klimatförändring. Under 2017 sålde företaget sammanlagt 38 miljoner uppkopplade produkter, 40 % fler än föregående år. Och ännu fler ska det bli, Bosch har 4000 mjukvaruingenjörer som ständigt jobbar med att utveckla nya IoT-lösningar.
Affärsområden Bosch satsar på under 2018:
- Bosch ser fortsatt stor potential i att digitalisera hela ”ekosystem”, som kopplar samman produkter och tjänster från flera olika partners. Ett exempel på ett sådant domänöverskridande IoT-ekosystem är Home Connect som kopplar samman hushållsprodukter och tjänster från 28 olika branschpartners.
- Inom elektromobilitet siktar Bosch på att bli den marknadsledande aktören.
- Bosch satsar på samåkningstjänst-branschen och öppnar divisionen Bosch Connected Mobility Solutions, där över 20 uppkopplade samåkningstjänster har samlats, däribland den app-baserade elskoter-delartjänsten COUP.