Axel Johnsons fintech-startup Humla skräddarsyr finansiella tjänster för retail och inleder samarbete med SEBx
Hem E-HANDEL Axel Johnsons fintech-startup Humla skräddarsyr finansiella tjänster för framtidens retail och inleder samarbete med SEBx

Axel Johnsons fintech-startup Humla skräddarsyr finansiella tjänster för framtidens retail och inleder samarbete med SEBx

Publicerat av: Redaktionen

Axel Johnsons fintech-startup Humla utvecklar finansiella tjänster för framtidens retail.

Nu ingår Humla ett strategiskt samarbete med SEB:s innovationsstudio SEBx för att tillsammans utveckla tjänster baserade på bankens nya plattform för Banking as a service.

Retail kommer att förändras mer de kommande tio åren än vad det gjort det senaste seklet.

Den ökade digitaliseringstakten – som drivits på av pandemin – skapar en allt högre förväntan på kundupplevelse i både e-handel och fysisk butik. Samtidigt skapar regleringar som open banking (PSD2) och API-baserad teknik som Banking as a Service möjligheter för konsumentföretag att utveckla och erbjuda finansiella tjänster utan att själva behöva bli bank. Detta gör att retailers nu kan erbjuda finansiella tjänster under eget varumärke och därmed behålla den direkta kundrelationen inom områden som digitala plånböcker och egna betal- och kreditkort, lojalitetsprogram, finansiering, sparande och bolån.

Mot den bakgrunden har Axel Johnson – vars bolag har mer än 1,5 miljoner kundmöten varje dag – grundat fintech-startupen Humla. Humla kommer att skräddarsy finansiella tjänster som driver tillväxt och skapar nya intäktsströmmar, samt hjälper retailers att förstärka relationen till sina kunder och ta del av nya datainsikter.

“Som en del av Axel Johnson har vi en unik möjlighet att samarbeta med några av Sveriges mest framgångsrika retailföretag. Utifrån den kunskapsbasen kommer Humla skapa nya finansiella produkter som möjliggör en mer personaliserad kundupplevelse, datadrivna erbjudanden och schysta betalningar med hjälp av den allra senaste tekniken. Vi arbetar för att stärka retail-affären och vill vara en positiv förändringskraft inom finansiella tjänster, med produkter designade med respekt för kundens intresse och integritet. Samarbetet med SEBx ger oss en unik kombination av en teknisk plattform byggd med den absolut senaste tekniken och tryggheten i en väletablerad bank”, säger Emil Berg Eckerrot, vd för Humla.

För att erbjuda betallösningar och finansiella tjänster ingår Humla nu ett strategiskt samarbete med SEB:s lösning för Banking-as-a-Service, SEBx.

“Med vår molnbaserade banking-as-a-serviceplattform kan vi hjälpa Humla att bygga nya produkter och bädda in finansiella tjänster i kundresor utan att de själva behöver bli bank. SEBx är byggt ovanpå SEB:s banklicens, vilket gör oss till en helhetsleverantör av finansiella tjänster” säger Christoffer Malmer, Head of SEBx. “Vi vill samarbeta med innovativa partners och vi ser fram emot att fortsätta jobba tillsammans med teamet på Humla.”

Skräddarsydda finansiella tjänster kommer att ha en central roll i utvecklingen av framtidens retail. Med Banking as a Service kan Humla fokusera på det som är allra viktigast inom såväl fysisk- som online-handel – kunden, kunderbjudandet och kundupplevelsen. Humla utforskar nu en rad initiativ inom Axel Johnson-gruppen och den första produktlanseringen kommer att ske senare under året.

Axel Johnsons fintech-startup Humla skräddarsyr finansiella tjänster för retail och inleder samarbete med SEBx

“Med Humla samlar vi spetskompetens för utveckling av finansiella tjänster, digital kundupplevelse och avancerad dataanalys och är mycket förväntansfulla på att se nya kundvärden och insikter växa fram ur de produkter som Humla utvecklar”, säger Sara Öhrvall, styrelseordförande i Humla och COO på Axel Johnson.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar