Att boka en affärslokal ska vara lika enkelt som att hyra rum via Airbnb.

Apperar Here tar pop-up-conceptet till nya höjder.

Tom Reid, Appear Here (tv) funderar på en fråga från Mark Robinson som ledde paneldebatten.

I den brittiska hörnan på köpcentrum-mässan Mapic i Cannes pågår debatt om den brittiska detaljhandelns utveckling. Bilden som målas är ganska solkig – det finns alldeles för mycket tråkig och dålig handel, kunderna ids inte gå till butikerna och alla ropar på en lösning.

I panelen sitter Tom Reid på Appear here, ett företag specialiserat på att hyra ut pop-up-butiker i tomma lokaler och överblivna ytor.

– Det finns pengar, det finns efterfrågan på ytor, men hyresgäster vill inte binda upp sig. Allt går så fort nu. Företag vill testa idéer innan de gör breda lanseringar. En pop-up-butik kan fungera som marknadsundersökning, säger han.

Efter debatten får ITRetails utsända en intervju.

Tom Reid förklarar Appear Heres affärsidé:

– Vi för samman hyresvärdar med ledig yta med entreprenörer i behov av fysiskt utrymme. Det kan vara e-handlare som vill möta sina kunder, nya entreprenörer som vill testa en idé, eller stora företag som gör en pop-up istället för traditionell marknadsföring, säger han.

Konceptet är enkelt. Den hugade går in på hemsidan, kollar vilka ytor som erbjuds i London, New York eller Paris, och bokar lika lätt som man bokar en resa eller ett boende privat.

Tom Reid framhåller att detta ger stora möjligheter för entreprenörer att testa sina idéer. Det går att smygstarta med en begränsad peng, utan att behöva inteckna huset och binda sig för fleråriga hyreskontrakt.

– Vi demokratiserar affärslivet. Alla människor bär på idéer men det är få som ens vågar försöka förverkliga dem när hindren är höga, säger han.

Han menar också att tillfälliga butiker, innovationsytor, framöver kommer att bli räddningen för de tråkiga butiksgatorna i engelska småstäder.

De som lockar med något spännande och nytt och som kittlar eftersom kunden vet att just detta tillfälle inte kommer igen.