Analys: De flesta datorspel överlever bara några månader
Hem GAMING Analys visar: De flesta datorspel överlever bara några månader

Analys visar: De flesta datorspel överlever bara några månader

Publicerat av: Redaktionen

Spelare är snabba på att döma nya spel som inne eller ute, och därför upplever de flesta nyutvecklade spel bara en kort boom, innan de försvinner från marknaden igen, ofta efter bara några månader.

Däremot får de tio populäraste spelen uppbackning från mer än hälften av spelarna i den internationella gaminggemenskapen.

Det visar en analys som konsultföretaget Simon-Kucher & Partners gjort utifrån siffror från Steamcharts.

Analys: De flesta datorspel överlever bara några månader

Andreas Jonason

Problemet för alla de utvecklare och tillverkare vars spel har kort livslängd är att man inte fokuserar på hur man ska tjäna pengar på spelen – så kallad monetärisering (monetization).

– De speltillverkare som inte lyckas tjäna pengar på sina spel måste börja ta hänsyn till det i sin strategi. De måste se monetärisering som en lika viktig aspekt som den kreativa processen att utveckla det mest underhållande spelet med de bästa visuella effekterna. Annars riskerar tillverkarna att bli utkonkurrerade av aktörer som jobbar mer långsiktigt, säger managing partner Andreas Jonason från Simon-Kucher & Partners.

Kontroversiellt att tjäna pengar

 

 

Enligt Simon-Kucher & Partners står spelindustrin inför en rad centrala utmaningar.

– När man tittar närmare på betalspel och gratisspel kan man säga att speltillverkarna tjänar pengar i förskott på betalspel, vilket pressar dem att följa upp med nyheter.

Med gratisspel fokuserar man på att öka antalet spelare. Men då kan det vara svårt att tjäna pengar på spelet. Alltför många tillverkare följer marknaden blint när de bestämmer sin monetäriseringsstrategi, och därmed fångar de inte det unika värdet som just deras spel tillför spelarna. Dessutom är det på vissa ställen i gamingvärlden kontroversiellt att tillverkarna tjänar pengar på spelen. Det går inte att bortse från och det kan försvåra ytterligare, bland annat eftersom en som jobbar i spelbranschen ofta ser sig själv i första hand som gamer och i andra hand som anställd, säger Kersten Schütze, senior konsult på Simon-Kucher & Partners.

Minecraft vet hur man skapar värde

Enligt Simon-Kucher & Partners är det bästa sättet att tjäna pengar på datorspel att skapa värde för spelarna.

– Spelare vill bara betala för funktioner som ger dem mervärde. Därför är det avgörande att fokusera på vad det är. Det svenska företaget Mojang, som utvecklade Minecraft, drog ifrån de flesta av sina konkurrenter genom att ha en speciell förståelse för vad som skapar värde i de gemenskaper där man spelar Minecraft, säger Kersten Schütze.

För långsiktig ekonomisk framgång krävs långsiktig planering av produktportföljen.

– Embracer Group, den största spelkoncernen i Sverige, har sett till att utöka sin portfölj i olika genrer och olika plattformar. De har även investerat i nya utvecklare och studier. Därmed har de ägnat sig åt innovation inom branschen i stället för att göra sig sårbara för nya aktörer och disruption, säger Andreas Jonason.

Enligt Andreas Jonason och Kersten Schütze kommer vinnarna bland speltillverkare och utvecklare att vara de som kan förstå vad spelarna vill ha och använda den insikten. Det är de som kommer att tjäna pengar på spelen.

Relaterade Artiklar