Allt fler svenskar tar hjälp av generativ AI när de handlar
Hem UNDERSÖKNING Allt fler svenskar tar hjälp av generativ AI när de handlar

Allt fler svenskar tar hjälp av generativ AI när de handlar

Publicerat av: Redaktionen

En ny global studie med deltagare från Sverige visar att var sjätte konsument har använt generativ AI för inspiration och research i samband med ett köp.

Samtidigt svarade 93 procent av tillfrågade chefer inom detaljhandeln att de investerar mer än någonsin i tekniken för att kunna tillgodose kundernas behov.

Det har knappt gått ett år sedan generativ AI tog form i våra datorer, och redan har tekniken hunnit sätta sin prägel i handeln.

Konsumenter använder i allt högre grad tekniken när de shoppar, väljer kläder, köper elektronik eller funderar över olika inredningsalternativ för sina hem.

Denna trend framgår i den nyligen publicerade undersökningen `Connected Shoppers Report´ som släpptes av molnjätten Salesforce. En global studie med 2 400 konsumenter och 1 125 chefer inom detaljhandel från 19 länder. Från Norden deltog 175 konsumenter och 75 chefer i undersökningen, där Sverige är representerat.

Undersökningen visar att även nordiska konsumenter i allt större utsträckning använder generativ AI vid sina inköp, där en av tio uppger att de har använt tekniken. Hela 38 procent av respondenterna uppgav att de kan tänka sig använda generativ AI för att planera sina klädval. Medan 46 procent svarade att tekniken skulle kunna vara användbar vid köp av hemelektronik.

Vidare svarar varannan nordisk respondent att Generativ AI kan komma till hands när man vill få inspiration om heminredning. Medan 30 procent kan tänka sig använda tekniken för råd kring skönhetsprodukter.

– Den mest tidskrävande aspekten med shopping är researchen. Konsumenter ägnar vanligtvis en hel del tid åt att läsa recensioner och göra jämförelser av olika produkter för att fatta informerade beslut om vad som passar bäst, förklarar Martin Lindahl, ansvarig för Retail på Salesforce och tillägger:

– Det är den här typen av processer generativ AI effektiviserar, och fler och fler börjar inse detta.

Undersökningen belyser också att majoriteten av detaljhandelscheferna (93 procent) planerar att investera i tekniken. Medan 59 procent svarade att de använder tekniken som stöd för butiksmedarbetare för att de ska kunna ge kunderna produktrekommendationer.

Martin Lindahl påpekar att tekniken har potential att omvandla vårt sätt att handla på. Konsumenter ser fördelarna och effektiviteten som det medför. Det kan därför vara helt avgörande för detaljhandeln att anpassa sig till ett alltmer dynamiskt handelslandskap.

– Istället för att trassla in sig i hundratals klänningar och filterval kan vi enkelt be om personliga outfitförslag. ‘Hitta fem olika klädalternativ för ett skärgårdsbröllop. Jag vill ha en pastellfärgad klänning som når knäna. Prisklass: 1 000–2 000 kr, inklusive matchande skor och väska,’ och där på skärmen dyker de alternativen upp. En helt ny digital shoppingupplevelse tar form, säger Martin Lindahl.

Vidare visar studien att allt fler satsar på click and collect. Det är när kunderna gör sina köp online och hämtar varorna i butiken eller någon annan upphämtningsplats, Norden är näst bäst i världen på det där 64 procent av de tillfrågade svarade att de erbjuder tjänsten. Bäst i klassen är Brasilien med 75 procent. Tyskland noteras som lägst i Europa, där 49 procent av respondenterna svarade att de erbjuder tjänsten.

Allt fler svenskar tar hjälp av generativ AI när de handlar– Kunderna vill ha möjligheten att vara flexibla och ha sömlösa övergångar mellan en digital och fysisk köpupplevelse. För detaljhandeln blir det allt viktigare att ha en närvaro både online och offline, där kunderna får det bästa av båda världar, som förenar den traditionella handeln med modern teknologi, förklarar Martin Lindahl.

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar