Adyen fortsatt stark tillväxt inom detaljhandeln, har valts av åtta av de tio största detaljhandelsbolagen i Sverige.
Det globala betalteknikbolaget Adyen släpper idag sin halvårsrapport som sammanfattar resultatet för andra halvan av 2021.
I fokus ligger Adyens motståndståndskraft under pandemin genom fortsatt diversifiering över regioner, produktutbud och kundbas.
Siffror för H2 2021
- Processed volume: €0 bn, up 72% YOY
- Net revenue: €5 mn, up 47% YOY
- EBITDA: €3 mn, up 51% YOY
- EBITDA margin: 64%,
Få tillgång till hela rapporten via adyen.com/ir.
Nordisk tillväxt
Till följd av att sitt fokus på att möta kunder och konsumenters behov visar Adyen en fortsatt stark tillväxt på den nordiska marknaden. Adyen levererar idag betalplattformen åt åtta av de tio största detaljhandelsbolagen i Sverige och sju av tio i Norden – däribland H&M, Systembolaget, Elgiganten och Apoteket. Det nordiska kontoret har under föregående år växt med 32% anställda.
Adyens expansion av tjänster för plattformar och marknadsplatser fortsätter. Under 2021 har samarbeten inletts med bland annat BokaDirekt, Sveriges största marknadsplats och bokningsverktyg för tjänsteleverantörer inom skönhet och hälsa samt matplattformen Karma som tillåter restauranger och återförsäljare att sälja både överskottsmat med rabatt och mat från sin vanliga meny.
– I grunden levererar vi betalningslösningar för storföretag. Men vi ser en ökad efterfrågan och ökat behov hos mindre företag för vår unika betallösning. Denna ekvation löser vi genom att samarbeta med PaaS-bolag som i sin tur erbjuder den senaste tekniken för anslutna småföretag som efterfrågar en modern betalplattform. Nu får också mindre och mellanstora företag möjligheter att erbjuda sina kunder den nivå på betallösningar som förväntas idag. Denna utveckling ger oss möjlighet att bredda vår kundbas och växa ytterligare på den nordiska marknaden, säger Tobias Lindh, VD för Adyen i Norden och Baltikum.
Adyen kan uppvisa en bred och skiftande kundstock av företag som använder de flexibla betalningslösningar som företaget erbjuder. Under 2021 har Adyen även inlett samarbete med två av de största statligt ägda bolagen inom detaljhandeln i Sverige, Apoteket och Systembolaget.
– 2021 var ett ovanligt och utmanande år för många branscher. Adyens fokus har som alltid varit att hjälpa våra kunder att växa. Under det senaste året har vi bidragit med innovation inom detaljhandel, offentlig sektor, hotell- och restaurang, den digitala sektorn och många fler branscher. Vi ser att det blir allt mer tydligt att företag, oavsett bransch, måste anpassa sin teknik efter kundernas utvecklade behov. Vi är glada att kunna hjälpa våra kunder på denna resa, avslutar Tobias