Retail Experience Live – en mötesplats för hela handeln
Hem EVENTEVENTBEVAKNING Retail Experience Live – en mötesplats för hela handeln

Retail Experience Live – en mötesplats för hela handeln

Publicerat av: Redaktionen

Tanken har varit att skapa ett evenemang där handelns hela värdekedja visualiseras och där det erbjuds massor av möjligheter för branschen att mötas och göra affärer.

Retail Experience Live – en mötesplats för hela handeln 1

Joakim Askling här på sceen som talar om Sociala mediatrender

ITRetail inledde morgonen med ett frukostseminarium kring sociala medier. På scenen sociala-medieexperten Joakim Askling och ITRetails reporter Dagmar Forne.

Klusterchefen för Easyfairs Retailmässor Beatrice  de Maré Peterson pustar ut ett ögonblick i ITRetails soffa i mässans lounge, nöjd med vad hon hör och ser omkring sig.

  • Retail Experience Live är en helt ny mässa, med ett nytt team, nytt format och nya idéer och tankar, berättar hon.

Hon ser mässan som en mötesplats där handelns hela värdekedja visualiseras. På scenerna presenteras talare och andra välkända branschprofiler och på mässgolvet presenteras utställare blandat med en mängd spännande nätverksmingel och annorlunda aktivitetsytor. Allt med fokus på de nya utmaningar och trender som såväl handeln som varumärken möter i sin dagliga verksamhet. På en yta kallad Inspiration Square visar olika företag upp lyckade projekt som kan inspirera andra.

  • Tanken är att besökarna ska känna sig mer som kunder i ett varuhus där de kan shoppa nya smarta lösningar för att förbättra sina egna affärer och bygga varumärke. En annan viktig funktion med Retail Experience Live är att utställare han hitta varandra och göra affärer med varandra.
Retail Experience Live – en mötesplats för hela handeln 2

Beatrice DeMaré Peterson är projektledare som pustar ut ett ögonblick i IT-Retails soffhörna tillsammans med Dagmar Forne

Hon framhåller att marknaden har tagit emot det nya formatet väl, och hon ser fram emot att göra en ännu mer innehållsrik mässa till nästa år.

På Inspiration Square finns mjukvaruföretaget Clicksys säljare Oscar Persson. Clicksys visar upp smarta sätt att använda interaktiva skärmar. Ett projekt för restaurangkonceptet Mèzefabriken kortar köer och ökar försäljning avsevärt.

Kunden beställer lunch med tillbehör på en skärm, och betalar via swish. Köket tar emot bongen och sätter ihop måltiden. Kunden kan följa sitt nummer på skärmen. Under tillagning är numret rött, när maten är klar att hämta visas numret i grönt.

­–Försäljningen ökade med 10 procent efter att systemet infördes. Det var färre som vände i dörren eftersom kön blev kortare, säger Oscar Persson. Han visar också en Social Wall -en skärm med massor av olika bilder som uppdateras kontinuerligt med nya Instagrambilder.

En av förmiddagens talare är Anton Granlund vd på retailbyrån slash.ten.

Retail Experience Live – en mötesplats för hela handeln 3

En av alla utställarna Inspiration Square

–Koncept, teknik och data är hygienfaktorer som måste fungera handeln i dag. Men de faktorerna är inga konkurrensmedel, de är lätta att kopiera. Den enda faktorn som både e-handlare och fysiska butiker har att konkurrera med är bemötande.  Människor blir konkurrensfaktorn i den digitaliserade världen. I butiken behövs människor som kompletterar tekniken, som tillför energi, glädje och kreativitet, säger han.

Dagens kund kräver mycket mer än gårdagens. En av onsdagens huvudtalare, konsumentexperten Ken Hughes talar om dagens konsument som ” the blue dot consumer”. Han syftar på lilla blåa punkt som i digitala karttjänster symboliserar den person som söker sin väg mot ett mål. Allt handlar om hur konsumenten rör sig.

  • Det är inte tekniken som ritar om kartan och vänder upp och ner på gamla sanningar – det är kunden, säger han.

[soliloquy id=”9711″]

 

 

Relaterade Artiklar