E-handeln möter idag höga förväntningar från konsumenter när det gäller returer och återbetalningar.
Enligt en ny studie från Trustly ‘Rethink your refunds, perfect your payments: How to unlock customer loyalty in eCommerce, där man har undersökt europeiska e-handelskonsumenter i nio olika länder, uppger 58 procent av konsumenterna att de skulle spendera mer, och 56 procent av uppger att de också hade handlat mer frekvent om e-handlaren hade erbjudit återbetalningar samma dag.
Bland svenska konsumenter är bilden ungefär densamma med 58 procent respektive 54 procent.
69 procent av Europas konsumenter väntade över fyra dagar på sin återbetalning senaste gången de handlade online. Genom att utveckla återbetalnings- och returprocessen kan e-handeln få mer hängivna och nöjda kunder. Enligt studien uppger 65 procent av de europeiska e-handelskonsumenterna att enkla och snabba återbetalningar påverkar vilken onlinebutik de väljer. För svenska konsumenter är andelen densamma (65 procent).
Hela 95 procent i Europa och 98 procent i Sverige uppger att de skulle vara mer lojala gentemot en handlare som erbjuder återbetalningar samma dag, jämfört med en handlare som inte erbjuder samma möjlighet.
”En snabb återbetalningsprocess är en grundläggande funktionalitet som påverkar kundupplevelsen och många handlare missar detta och utgår ifrån att det är tillräckligt att erbjuda kunderna fria returer. Nu är det är hög tid för handlarna att gå steget längre än fria returer och introducera betalningslösningar som gör det möjlighet att göra återbetalningar samma dag. Trustlys metod för återbetalningar ger handlarna ett enkelt och effektivt verktyg för att åstadkomma det”, säger Lassi Eronen, Business Marketing Manager på Trustly.
Resultat från undersökningen visar också att 73 procent av konsumenterna uppger att de är öppna för nya betalningslösningar, om det innebär att de erbjuds snabb återbetalningar. Enligt konsumenterna är direktbanksbetalningar avgörande för att förbättra upplevelsen av e-handeln. Direktbankbetalningar är redan idag en av de snabbast växande betalningsmetoderna i Europa, och tack vare betaltjänstdirektivet PSD2 kan konsumenter nu få ökad möjlighet uppleva fördelarna med dem.
Trustlys rapport behandlar även:
- Vilket inflytande utbudet av betalningsmetoder har på köpbeslut
- Vilka betalningsmetoder som konsumenterna helst föredrar vid e-handel
- Hur väl konsumenter kan och har memorerat sina bankuppgifter kontra kortuppgifter, och effekten på konsumenternas köpvanor.