Klyftan mellan yngre och äldre inom e-handeln minskar.
Äldre svenskar har de senaste åren stått för den största ökningen när det gäller e-handelns expansion.
– Det är glädjande att även våra äldre har anammat e-handel, det åldersmässiga gapet fortsätter att minska. Äldre som kanske har svårt att transportera sig till fysiska butiker drar stor nytta av att bekvämt kunna handla vissa saker på nätet, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS.
DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, mäter e-handelsmarknaden i Sverige varje år genom att intervjua svenskar. Utvecklingen har varit explosionsartad de sista tio åren och de senaste åren så står äldre svenskar dvs 66-74 år för den största procentuella ökningen. De senaste fem åren så har andelen äldre som handlar på nätet ökat från 80 till 85 procent, jämfört med snittet som legat stadigt på cirka 90 procent. Även inom den mobila e-handeln där numera omkring 60 procent av svenskarna handlar mobilt så står de äldre för den största procentuella ökningen. Här har andelen äldre som handlar från mobilen eller surfplattan nästan fördubblats de senaste fem åren, från 17 till 30 procent.
Äldre handlar främst varor på nätet, framförallt inom kategorin kropp och hälsa (54 % har handlat under mätperioden på tre månader) och kläder (40 %). Inom tjänster köper man främst telekomtjänster så som att fylla på mobilen (34 %) och ger pengar till välgörenhet, där man också är bäst av alla med sina 29 procent jämfört med snittet om 22 procent. Inom resekategorin är det jämnt fördelat och man betalar främst för kollektivtrafik (23 %), flygbiljetter (22 %) och hotell (21%). Man handlar betydligt mindre i utländska webbutiker än snittet, 28 jämfört med 40 procent. Notervärt är att äldre konsumenter mest av alla anger att man hellre vill stödja svenska butiker som anledning till att inte handla från utländska butiker.
Äldre använder precis som övriga befolkningen främst kort som betalsätt. Därefter följer faktura med 51 procent och direktbetalning med 48 procent. De nya betalsätten så som Paypal och Swish används av ungefär 20 procent. Vad gäller Swish så står äldre för den största procentuella ökningen vid generell användning enligt Swish senaste egna siffror.
– Det är dock många äldre som fortfarande står utanför e-handeln på grund av okunskap om tekniken, avsaknad av hårdvara eller okunskap om hur man faktiskt handlar på nätet. Många webbutiker tar heller inte hänsyn till äldre när de utformar sina webbsidor, Detta borde vi inom branschen med stöd från det offentliga försöka att lösa, avslutar Patrik Müller.
Uppgifterna kommer från DIBS årliga rapport Svensk E-handel 2018, en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av hur svenskarna handlar på nätet. Rapporten är baserad på en undersökning av YouGov som genomfördes under det andra kvartalet 2018 och som bygger på intervjuer med drygt 2 000 internetanvändare i Sverige. Moderbolaget Nets släpper inom kort sin rapport om betalningar i fysiska miljöer.