Idén om KA YO realiseras – entreprenören bakom NK Sport lanserar innovativ e-handel
Hem E-HANDEL Idén om sportkonceptet KA YO realiseras – entreprenören bakom NK Sport lanserar innovativ e-handel

Idén om sportkonceptet KA YO realiseras – entreprenören bakom NK Sport lanserar innovativ e-handel

Publicerat av: Redaktionen

2018 stod entreprenören Marc Nylander redo med sportkonceptet KA YO och hade planer om att starta en multibrand e-handel.

I samma veva ville Hufvudstaden storsatsa på en ny sportavdelning på Nordiska Kompaniet i Stockholm.

Marc valde att lägga KA YO på is och tog istället med sig multibrandidén till NK som möttes av ett fantastiskt mottagande hos leverantörer och kunder.

Idag, ett par år efter lanseringen av NK Sport, är det dags att även sätta namnet KA YO på kartan. Ambitionen är att bli en global och nytänkande e-handlare inom sportsegmentet.

“Konsumenterna ställer krav på en stark digital närvaro som kompletterar den fysiska butiksmiljön. Vi når en begränsad publik om vi endast finns i Nordiska Kompaniets varuhus och är övertygade om att det finns fler därute som gillar nytänkande sportkoncept”, säger Marc Nylander, grundare.

KA YO är ett multibrandkoncept starkt influerat av modevärlden, vilket ska genomsyras i butiksupplevelsen.

“Sportmodet fortsätter att växa och de två världarna – sport och mode – har flutit ihop. De lockar till sig samma konsumenter men ändå skiljer sig butiksupplevelsen inom sport enormt från modevärlden. I min mening ser dagens sportbutiker i princip likadana ut och skulle må bra av att influeras av estetiken från street- och modevärlden. KA YO låter besökaren mötas av en inspirerande upplevelse och lyfter fram varje produkt i en avskalad miljö för att underlätta medvetna beslut”, säger Marc.

Sortimentet riktar sig till både dam och herr och kombinerar estetik med funktion på ett unikt sätt. Utbudet består av kvalitetsprodukter från välkända sport- och outdoor varumärken som Nike och The North Face, blandat med intressanta uppstickare från marknader som Japan, Frankrike och USA. Lansering är planerad under Q4 2022 och konsumenter kommer kunna ta del av ett noga utvalt premiumsegment både online på KA-YO.com och på NK i Stockholm, där butiksytan på sportavdelningen fördelas lika mellan KA YO och NK Sport som får 800 kvadratmeter var.

Idén om KA YO realiseras – entreprenören bakom NK Sport lanserar innovativ e-handel

Marc Nylander

Bland investerarna finns sedan tidigare Ninni Lindertz, marketing director för Sonos och Gustaf Enblad, grundare av fastighetsbolaget Landera. I och med satsningen på e-handel inom multibrand har man också tagit in Per Sköld från Nordiska Galleriet som rådgivare i styrelsen och anlitat Carismar som plattformsleverantör.

“Vi är ett starkt team bakom e-handeln med erfarenhet inom multibrand och ser fram emot att visa upp KA YO. I ett första skede kommer vi fokusera på att etablera varumärket i Sverige, därefter finns ambitioner om att ta oss vidare ut i Europa och bli en global e-handlare med ett vasst utbud inom sportsegmentet”, avslutar Marc Nylander.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar