En ny undersökning visar att handeln förlorar stora intäkter på grund av dåliga processer för att registrera nya kunder.
Undersökningen omfattade 1 000 personer i Sverige och Norge och genomfördes av säkerhetsleverantören Beyond Identity.
Nära två tredjedelar (65 procent) av shopparna uppger att de lämnat en e-handelssajt trots att de haft varor i varukorgen – på grund av problem med användarkontot.
Respondenter i Norden fick också svara på vad som irriterar dem mest vid inloggning och användarregistrering. Många (44%) säger att bortglömda lösenord är mest irriterande, 38 procent irriterar sig på krav på lösenordens form (längd, särskilda tecken etc.) och 28 procent på CAPTCHA-test. Säkerhetsfrågor irriterar 25 procent och 18 procent säger samma sak om inloggning som kräver flera enheter, så kallad multifaktorautenticering (MFA).Resultaten visar att dåligt fungerande processer vid inköpen kostar e-handeln intäkter och även gör kunderna mindre intresserade av att komma tillbaka till butiken.
När de övergett sin kundvagn säger 77 procent att de i stället går till en konkurrents butik, visar undersökningen. Dessutom säger 68 procent att det är tveksamt om de kommer besöka butiken igen och 55 procent har fått en negativ uppfattning om varumärket.
Glömda lösenord och krav på att skapa användarkonton
Respondenterna tillfrågades också om vad som stoppat dem från att genomföra ett köp. Nästan hälften (43 %) motiverar det med att de ”tröttnat efter att ha behövt skapa användarkonto”, 37 procent har övergett sin kundvagn efter att ha glömt lösenordet och 26 procent säger att alltför komplicerade krav på lösenordet var problemet. 17% sa att multifaktorautenticering stoppat dem från att avsluta ett köp.
Tom “TJ” Jermoluk, vd på Beyond Identity, säger: “Vi har alla upplevt hur frustrerande det kan vara att glömma bort lösenord. Lösningen är att ta bort lösenorden helt och hållet. Den här undersökningen visar att de blivit ett betydande hinder. E-handeln är mycket konkurrensutsatt vilket gör att företagen borde bli oroade när de hör att det finns problem med lösenord, användarkonton och onlineregistrering och att detta kan göra att kunderna inte avslutar sitt köp eller väljer en konkurrents tjänster istället.”