Från Black Friday till Cyber Monday (BFCM) hanterade Stripe över 465 miljoner transaktioner med en total betalningsvolym på mer än 31 miljarder amerikanska dollar.
Detta var volymmässigt den största fyradagarsperioden i företagets historia.
Stripe följde försäljningen i realtid genom sin webbplats och sitt särskilda system för Black Friday och Cyber Monday. Systemen mätte bland annat hur många köp som gjordes per minut och hur mycket pengar som spenderades i olika valutor.
Under 2024 sålde företag som använder Stripe till fler kunder utomlands än tidigare. Köp mellan olika länder ökade till totalt 43 miljoner transaktioner, till ett värde av 3,2 miljarder dollar. Kunderna handlade särskilt mycket inom: e-handel, detaljhandel och transport. Detta gällde särskilt under Black Friday och Cyber Monday.
– Mer än var tionde dollar som spenderades under helgen kom från köp mellan olika länder. Detta visar att Black Friday och Cyber Monday inte längre bara handlar om fysisk handel i USA – det har blivit en global e-handelshändelse, säger Emily Glassberg Sands, informationschef på Stripe. – När handeln under Black Friday och Cyber Monday i allt högre grad sker över landsgränserna, ökar företagen antalet betalningssätt de kan ta emot för att nå fler kunder.
Världens största företag förlitar sig på Stripe under evenemang med stora volymer
Under readagarna kunde Stripe hantera 137 000 köp per minut. Systemet fungerade utan avbrott 99,999 procent av tiden. Stora företag som Amazon, Shopify, Best Buy och Zara använder Stripe just för att systemet är så driftsäkert.
– Readagarna från Black Friday till Cyber Monday är årets viktigaste försäljningshelg för våra handlare på Shopify, säger Farhan Thawar, teknisk chef på Shopify. – Varje minut görs miljontals köp. Tack vare att Stripes system är så pålitligt kan våra handlare sälja så mycket som möjligt under helgen.
PepsiCo samarbetar med Stripe för att sälja direkt till konsumenter i fler än 20 länder med varumärken som Gatorade, SodaStream och Rockstar Energy. – Black Friday och Cyber Monday är ett av skälen till att vi valde Stripe. Pålitlighet är mycket viktigt när vi fortsätter att satsa på e-handel för våra kunder runt om i världen, säger Henry Mori, teknisk chef på PepsiCo.
Under helgen hanterade Stripe nätbetalningar för globala klädföretag som ManoMano, The ICONIC och Sportsdirect. Samtidigt väljer allt fler butikskedjor som Castlery och URBN att använda Stripe för att kunna erbjuda samma köpupplevelse både på nätet och i butik.
URBN, som äger varumärkena Urban Outfitters, Anthropologie Group, Free People och FP Movement, använder Stripes betallösning som sitt främsta betalningssystem i butikerna i Nordamerika. På nätet använder URBN Stripes snabbkassa Link, där kunderna kan betala med ett klick.
Black Friday-Cyber Monday i siffror
- Transaktionsvolym på över 31 miljarder dollar
- 465 miljoner totala köp
- 209 miljoner unika betalningsmetoder användes
- Städerna med högst försäljning var Seattle, New York, Los Angeles, London och San Francisco
- 3,2 miljarder dollar i gränsöverskridande köp
- 43 miljoner gränsöverskridande köp
- Försäljning till 209 länder
- 121 dollar i genomsnittligt köp per kort/digital plånbok
- Det genomsnittliga köpbeloppet var 4,3 procent högre än 2023
- 428 000 kryptoköp totalt
- Kryptoköp gjordes i totalt 36 marknader
- Högsta antalet köp per minut var över 137 000 dollar
- Stripes system var tillgängligt 99,999 procent av tiden
- Största valutavolymerna:
- Amerikansk dollar
- Brittiskt pund
- Euro
- Australiensisk dollar
- Kanadensisk dollar
- Japansk yen
- Singaporiansk dollar
- Hongkongdollar
- Nyzeeländsk dollar
- Mexikansk peso
- 20,9 miljoner bedrägeriförsök stoppades av Stripe Radar till ett värde av 917 miljoner dollar
- Kunderna sparade 914 000 minuter genom att använda Stripes snabbkasselänk
- 65 miljoner momsberäkningar totalt
- Fler än 35 000 företag hade sin bästa försäljnngsdag någonsin på Stripe