Sweden Game Arena genomförde ett digitalt pitchevenemang i mitten av juni för svenska startups inom dataspel, för att ge möjligheten att knyta nya kontakter.
Det resulterade i närmare 100 inbokade möten mellan startups, investerare och förläggare.
– Det visar att det fortfarande finns ett stort behov bland svenska startups att ta sig in i dataspelsbranschen, säger Magnus Ling, projektledare för Sweden Game Arena.
Under Sweden Game Pitch deltog närmare 90 deltagare från 75 företag, som tillsammans genererade drygt 100 inbokade möten. Förutom svenska startups både inom Sweden Game Arenas community och utanför, var det investerare och förläggare från bland annat USA, Kina, Tyskland och Storbritannien som deltog på evenemanget.
– Vi är väldigt nöjda med antalet deltagare, både gällande antalet startups samt investerare och förläggare. Vi lyckades även med den internationella närvaron i evenemanget då även större aktörer som inte annars brukar delta på den här typen av evenemang, så som Microsoft och Nintendo, säger Magnus Ling.
Utvidga affärsnätverk
Det var första gången som Sweden Game Arena anordnade ett digitalt pitchevenemang, som annars brukar vara en samverkande partner i samband med resor till internationella spelmässor- och konferenser. När branschen nu ställer om, handlar det om att fortsätta skapa rätt förutsättningar för startups att utveckla sitt spel och komma framåt.
– Majoriteten av deltagarna insåg vikten av att knyta nya kontakter, oavsett om det var intressant i nuläget eller inte, för att på så sätt utvidga sitt affärsnätverk. Flera uppgav även att evenemanget ledde till fortsatta konkreta affärsdiskussioner, vilket var målet, säger Magnus Ling.