Klädkedjan MQ som under slutet av 2019 tillkännagav varumärkesförflyttning från MQ till MarQet, där över 100 fysiska butiker slår upp portarna för det nya konceptet under 2019 och 2020, lanserar även en helt ny digital plattform för att stärka sitt erbjudande tvärs över flera kanaler.
E-handeln byter namn till marqetstores.se, där ökat fokus på den mobila kunden och individanpassat innehåll ska skapa positiva upplevelser på Episervers plattform med hjälp av partnern Knowit Experience. Sortimentet breddas och profilen blir skarpare med hållbarhet i fokus.
Kunderna ska känna igen MarQet i båda världarna som i grund och botten är uttryck för samma sak. MarQet ser stora möjligheter med sin satsning på positiva och relevanta upplevelser genom personalisering. För att öka relevansen behöver MarQet både växa kraftigt inom e-handel, utveckla butikerna och göra ett gediget arbete med modegrad, trender och kvalitet.
MarQet har en uttalad flerkanalsstrategi. Med sig i ryggen från MQ har man en framgångsrik e-handel med en årlig tillväxt på cirka fem och en halv procent. Även om den fysiska butiken dominerar kraftigt ser företaget utvecklingen av hemsidan och e-handeln som kritisk för att lyckas; Marqetstores.se räknas som ett av de viktigaste skyltfönstren.
En hållbar mötesplats
Fokus i alla kanaler läggs på hållbarhet. MarQets butiker är inredda med återvunnet material och temat fångas genomgående upp på hemsidorna. Med hållbar bomull i de egna varumärkena, second hand, skräddartjänster, uthyrning och återvinning av kläder öppnar MarQet upp för mode i arbetslivet som har ett syfte.
Utbudet breddas till att omfatta allt som rör den moderna arbetsplatsen på temat work in progress där väskor, skor, koppar, hörlurar, kontorsmaterial är några av de produkter som kan komma att ingå i sortimentet. Helt enkelt personliga kläder och utrustning för människor på jobbet inom den moderna arbetsplatsen.
Online och butik smälter samman
Förflyttningen av varumärket till MarQet är en positiv utmaning. MarQet skapar en medveten modern community med intresse för hållbarhet, som även fungerar som en modern marknadplats där nära partnerskap med andra varumärken ska ge både bredd och djup i utbudet. I den miljön kan också e-handeln användas för att få en direkt koppling mellan online-världen och den fysiska världen.
–Vi vill förnya men samtidigt inte förlora det som vi har byggt upp inom MQ, säger Mikael Kruse, Marknadschef, MarQet. MQ har ca en miljon registrerade medlemmar och en e-handel som visar en positiv tillväxt. Nu siktar vi på att den ska växa kraftigt som en del av en flerkanalsstrategi där vi kommunicerar med våra kunder både digitalt och fysiskt och utvecklar bryggor där kanalerna flätas samman.Man ska känna att man gör en bra och hållbar affär när man handlar hos MarQet. Men vi börjar med en låg uppmätt varumärkeskännedom för MarQet så det gäller att vinna terräng i alla kanaler.
Individanpassade upplevelser för kunder i ständig rörelse
Kunderna rör sig idag sömlöst över kanaler. Tidigare statistik från bland andra Episerver visar att det är via en mobil enhet som de flesta köpresor inleds. För MarQet är andelen trafik från mobila enheter så hög som drygt 70 procent, medan konvertingsgraden, alltså när surfandet leder till köp, är lägre för mobilen jämfört med för både datorn och paddor.
–Mobilanpassning är a och o, den är kritisk och det ska ladda snabbt, säger Mårten Bokedal, Senior Manager Marketing Episerver Nordics. För branschen gäller att även om mobila enheter står för störst andel trafik, är det genomsnittliga antalet köpta varor per order lägst för mobilen. Ju mindre skärm desto färre varor per transaktion.För att öka antalet köp per order via mobilen krävs mer fokus på den mobila köpupplevelsen med adaptiv design, träffsäker personalisering och meny, innehåll och upplevelse anpassat för den mobila besökaren.
En plattform som utvecklas över tid
Knowit Experience som är MarQets partner har varit med i hela processen i lanseringen av marqetstores.se. I första steget så har fokus legat på att uppdatera varumärket även i de digitala kanalerna samtidigt som man gör dem redo för försäljning av ett nytt sortiment.
–Lanseringen skapar en enhetlig känsla där e-handeln integreras med det nya konceptet för MarQet. Sen kommer vi succesivt att addera funktionalitet för bland annat mer avancerad personalisering, men även utveckla hur vi bättre kan knyta ihop de fysiska och digitala kanalerna, säger Emmy Andersson, projektledare, Knowit Experience.
Episervers hela koncept med personaliseringsmotor kommer att användas. Med stöd av AI används data för att bättre förstå och engagera yrkesverksamma människor och skapa energi runt varumärket MarQet.