Intresset för kundomdömen ökade med 44 procent under Black Friday.
Under årets Black Friday läste fler än tidigare kundomdömen inför ett köp. Antalet besök till Trustpilot.com ökade med hela 44 procent på Black Friday i år – det är mer än en fördubbling från 2018. I Sverige var det 36 procent fler som besökte Trustpilots svenska sajt under Black Friday. En färsk YouGov undersökning från företaget visar att 1 av 10 rankar kundomdömen som viktigast när de handlar online.
– Vi ser ett ökat intresse från konsumenter att ta del av tidigare kunders upplevelser, speciellt i Sverige. Det finns en ökad medvetenhet och skepticism hos konsumenter som svart på vitt vill veta att de kan lita på handlaren, säger Martin Mürbeck, Europachef på Trustpilot.
Totalt var det 1,35 miljoner konsumenter som besökte Trustpilot.com under Black Friday och av dessa var det hela 1 miljon som surfade på företags profilsidor för att granska omdömen. När en kund lämnat ett första omdöme genereras automatiskt en profilsida via Trustpilot. Idag finns 300 000 profilsidor av företag där konsumenter kan läsa kundomdömen samt aggregerat betyg av handlaren.
Under Black Friday var det hela 68 procent fler som besökte ett företags profilsida efter att de själva segmenterat och filtrerat via Trustpilot. I år var det hela 83,5 procent fler som aktivt sökte på ett företagsnamn via Trustpilot och granskade omdömet.
– I år hade vi hela 38 procent fler som klickade sig vidare till en handlare efter att de först sökt upp och läst ett omdöme via vår sajt. Trovärdighet får allt större betydelse för konsumenters köpbeslut, fortsätter Martin Mürbeck.
Statistik och data kring Black Friday på Trustpilot.com 2019 är en jämförelse med motsvarande data för oktober och november 2019 samt med motsvarande period från året innan.