​Telenor Sverige får rätt att erbjuda streamat innehåll från TV4

Telenor Sverige och TV4 Media har tecknat ett avtal som ger Telenor möjlighet att erbjuda sina kunder innehåll från TV4, Sjuan och TV12 streamat och utan krav på tv-box.

​Telenor Sverige får rätt att erbjuda streamat innehåll från TV4 1
Leif Björklund, TV-chef på Telenor Sverige.

Avtalet är flerårigt och ett viktigt steg i Telenors satsning på att utveckla nya erbjudanden med attraktivt innehåll från samtliga stora tv-kanalhus i Sverige.

– Vi är väldigt glada över att kunna knyta ihop säcken och erbjuda samtliga svenska baskanaler från de största innehållsägarna i tv-paket utan ett otidsenligt krav på en tv-box. Avtalet gör Telenor till den första och enda operatören på den svenska marknaden med rätt att distribuera fullständigt innehåll från SVT, Nordic Entertainment Group, Discovery och nu TV4 Media via app. Detta är en viktig pusselbit i vårt arbete för att skapa framtidens tv-upplevelser, där streaming möter tv på kundernas villkor, säger Leif Björklund, TV-chef på Telenor Sverige.

8 av 10 vill ha allt TV-innehåll samlat på en plats
Enligt en undersökning genomförd i januari av undersökningsföretaget NEPA på uppdrag av Telenor vill majoriteten av kunderna, 8 av 10, ha tillgång till allt innehåll samlat i en vanlig tv-tjänst eller en streamingapp, istället för att behöva separata tjänster och abonnemang. 6 av 10 tycker också att det är viktigt att innehåll från traditionell linjär-tv finns tillgänglig via andra enheter än en tv-box. Över hälften, 53 procent, använder sin mobiltelefon dagligen för att konsumera tv- och videoinnehåll.

– Beskedet är tydligt. Våra kunder vill ha möjlighet att själva kunna välja vilket innehåll de vill ha och hur de vill konsumera det, oavsett om det är via en tv-box eller strömmat via dator, mobil eller padda. De vill även kunna hitta innehåll via en och samma tjänst, och slippa behöva teckna många olika abonnemang för att kunna se det de vill. Det här avtalet ger oss ännu bättre möjligheter att leverera det som kunderna vill ha, säger Leif Björklund.