​Payson i Dagens Industri: Så kan nystartade e-handlare växa på nätet

E-handeln fortsätter att expandera och nya spelare dyker ständigt upp på marknaden.

​Payson i Dagens Industri: Så kan nystartade e-handlare växa på nätet 1För att lyckas växa på nätet trots stor konkurrens från större väletablerade företag krävs att nystartade e-handlare hittar sin egen nisch. När allt börjar med en Google-sökning är också det viktigaste av allt att ha en närvaro online, oavsett vilken tjänst eller produkt man säljer. För nystartade företag kan en enkel lösning vara det bästa sättet att starta sin resa på.

– Vi finns här för de som vill komma igång med sin verksamhet på nätet. Det behöver inte innebära stora investeringar eller vara krångligt, det krävs bara att man vågar satsa, säger Per Bodell, vd på Payson.

Att finnas på nätet har blivit en förutsättning för att handlare ska kunna växa sin affär. För nystartade verksamheter kan det vara en utmaning att lyckas ta en plats på den konkurrensutsatta marknaden. Istället för att satsa på omnikanal, som kan bli väldigt kostsamt, är en lösning som inte drar iväg kostnadsmässigt ett bra sätt för mindre e-handlare och startups att snabbt komma ut och bli synliga. Payson har varit experter på betallösningar för e-handel sedan 2004 och hjälper sina kunder att påbörja sina tillväxtresor, och lyckas på nätet.

– Detaljhandlare vet hur viktigt det är med marginaler och därför är det extra viktigt att satsa på en kostnadseffektiv lösning som är skalbar. Det är enkelt att komma igång med vår lösning och du får samtidigt insikter kring din försäljning och dina kunder, men också tips kring exempelvis lagerhållning och digital marknadsföring – praktiska saker som är svåra att ha koll på i början, säger Per Bodell.

Payson erbjuder alla betalsätt i ett enda system; faktura, delbetalning, bank, kort och möjligheten att betala sin faktura med Swish i efterhand.

Systemet är enkelt att hantera själv och vid behov finns Payson nära till hands för att svara på frågor och hjälpa till om problem uppstår. En av de största fördelarna med lösningen är enkelheten och att det går snabbt att komma igång.

– När man har ett litet företag kan det vara viktigt att skynda långsamt. Du kan börja med en enkel lösning och i takt med att din verksamhet växer, och dina tekniska krav ökar, så kan du skala upp vår produkt. Vi vill växa tillsammans med våra kunder och finnas där som en långsiktig partner i takt med att våra kunder når framgång och blir större.

För att sticka ut bland konkurrensen som ett mindre eller nystartat företag är det viktigt att hitta sin egen nisch, förklarar Per Bodell. De ser många som startar upp men de som faktiskt lyckas riktigt bra är de som hittar sin egen USP, menar han.

– Det kan vara allt från ett nischat produktutbud med smart merförsäljning till snabb leverans, eller kanske gratis frakt. Att fokusera på kundens behov är något man oftast vinner på. Vi lyfter gärna fram företag som har något speciellt att erbjuda på marknaden. Där kan vi presentera dem i något av våra forum, till exempel vårt nyhetsbrev. Det brukar vara väldigt uppskattat och ge företagen en boost i både trafik och uppmärksamhet, avslutar han.