WorldStar till Smurfit Kappa för innovativ e-handelsförpackning

Smurfit Kappa har tilldelats en WorldStar för sin lyxiga och hållbara e-handelsförpackning för blommor, utformad i samarbete med Euroflorist.

WorldStar till Smurfit Kappa för innovativ e-handelsförpackning 1WorldStar är förpackningsbranschens mest prestigefyllda årliga utnämning.

Smurfit Kappas bidrag tog sig till världsfinal efter att i september 2020 ha vunnit en ScanStar i skandinaviska tävlingen.

Juryns motivering är att förpackningen är väl lämpad för sitt syfte – att skicka blombuketter via e-handel på ett funktionellt, ekonomiskt och säkert sätt. Juryn tilltalades även av att förpackningen stärker varumärket och stimulerar till återkommande köp genom att bjuda kunden på en uppackningsupplevelse utöver det vanliga.

Smurfit Kappa Sverige tog år 2020 fram förpackningen ”Flowerbox” åt Euroflorist, som hade behov av att skicka sina e-handelsbuketter på ett säkert och snyggt sätt till konsument. Den snabbresta wellförpackningen har plats både för blommor och en liten present. Den smarta designen med färre antal vikmoment vid resning samt självlåsande lock gav en rejäl kostnadsbesparing.

Mariette Lindsjö, Sales, Marketing & Innovation Director på Smurfit Kappa:
– Det är fantastiskt att vi fått en WorldStar för e-handelsförpackningen åt Euroflorist! Vi är glada och stolta över utmärkelsen. Better Planet Packaging genomsyrar allt vi gör och vi fortsätter med stor intensitet vårt arbete med att ta fram hållbara förpackningar för en bättre miljö.