Sportvarumärket Craft lanserar återigen en ny version av den populära Vasaloppskollektionen.
Kollektionen för 2024 blickar bakåt och låter sig inspireras av tidlösa färger och uttryck från det klassiska loppets historia.
“Årets Vasalopp blir den hundrade upplagan som genomförs.
Denna fantastiska milstolpe firar vi med en kollektion som tar oss tillbaka till Mora-Nisses glansdagar och Vasaloppets tidlösa kulörer och mönsterbilder”, säger Daniel Ekelund, som har designat kollektionen. “Färgpaletten har inspirerats av ett äldre tidsdokument som visar Mora-Nisse sida vid sida med kranskullan, på väg mot ännu en seger. Resultatet är en palett med en nedtonad röd kulör och en dov gråblå ton.”
Alla åkares gemensamma mål
Daniel berättar vidare att även årets mönsterbild tar avstamp i historien. “Vi har utgått från de mönster som är instickade i medaljbanden och kompletterat dessa med den klassiska devisen på målportalen”, säger han. “På så vis knyter mönsterbilden samman medaljerna med portalen som är alla åkares gemensamma mål. I bakgrunden har vi även lagt till sifferbilden “100” som lyfter fram att 2024 är det hundrade loppet i Vasaloppets historia.”
Eva Hörwing, Sponsoransvarig på Vasaloppet, är nöjd med årets kollektion. “Kärnan i årets design utgörs av ett av Vasaloppets viktigaste attribut, nämligen devisen ”I fäders spår för framtida segrar”, den mening som möter alla deltagare vid mållinjen i Mora”, säger hon. “Det är en mening med starka traditioner som i kollektionen möter Crafts moderna funktionalitet. Årets Vasaloppskollektion blir en skön symbol för Vasaloppets Vintervecka 2024 när vi firar det hundrade Vasaloppet.”
Vasaloppskollektionen lanseras i november och finns att köpa online på stadium.se och craftsportswear.se samt på plats i Sälen och Mora under Vasaloppets vintervecka. Kollektionen innefattar bland annat hoodie, t-shirt, mössa, pannband och halstub.