Hem E-HANDEL Värderingsstyrt och hållbart var temat för e-handelskonferensen D-Congress i Göteborg.

Värderingsstyrt och hållbart var temat för e-handelskonferensen D-Congress i Göteborg.

Publicerat av: Redaktionen

Coronahotet dämpade inte stämningen. Sju talare hade lämnat återbud och publikrekordet uteblev denna gång, men det var bra tryck kring montrarna många seminarier var i det närmaste fullsatta.

Värderingsstyrt och hållbart var temat för e-handelskonferensen D-Congress i Göteborg. 3Morgonens Keynote satte tonen: Marknadsföringsgurun Afdhel Aziz, grundare av Conspiracy of Love, talade under rubriken Good is the new Cool. Hans budskap är att företag som fortfarande har som enda ledstjärna att tjäna så mycket pengar som möjligt knappast har någon ljus framtid. Kunderna väljer bort dem. De får svårt att behålla personal. Investerarna lockas inte. På skärmen bakom Afdhel Aziz avlöser budskapen varandra: 64 procent av millenials och generation Z vägrar ta jobb hos arbetsgivare som inte är starka på CSR, och 85 procent av unga anställda anser att företag har en skyldighet att hjälpa till att lösa sociala problem. Siffrorna kommer från amerikanska undersökningar. I USA finns en starkare tradition av välgörenhet, men visst tänker svenskar och andra européer i samma banor.

–          Alla företag måste ge sina anställda och kunder ett rimligt svar på frågan varför de finns, säger han och ger i rask takt en rad exempel: Tesla finns för att snabba på hela världens omställning till hållbar energi, Nike finns för att inspirera alla till att röra på kroppen, Microsoft finns för att ge varenda människa och organisation verktyg så att de kan åstadkomma mer, säger han och visar en film om en blind Microsoft-ingenjör. Han arbetar med att utveckla talande glasögon som ökar chanserna för blinda att röra sig obehindrat.

Tänk större

Det är också företagen som sitter på pengarna och förändringsresurserna i världen. Därför behöver de också tänka större än CSR. Afdhel Aziz pläderar för att företagen ska ta ett större ansvar och faktiskt använda sin makt och sina finansiella muskler till att lösa globala problem. ”Världens största problem är världens största affärsmöjligheter” citerar han Peter Diamandis, som grundat Stiftelsen X-Price. Plasten i haven kan fiskas upp och bli nya produkter.

På en kongress är det normalt sett fullt av seminarietalare och utställare som berättar varför de finns till och på vilket sätt de gör världen bättre. Här var det ännu tydligare.

Empatiskt ledarskap

I en paneldiskussion med rubriken Hållbar e-handel som konkurrensfaktor deltog Lindex hållbarhetschef Anna-Karin Dahlberg, Filip Elverhøy, The green Deal, Christer Pettersson, e-handelschef på Hultafors Group, Mårten Sjölin Hållbarhetsexpert på Tellus21.

–        Efter det digitala skiftet kommer nu ett hållbarhetsskifte. Det räcker inte att ha de bästa eller de mest innovativa produkterna. Nu måste företaget också ha ett empatiskt ledarskap, inledde moderatorn Filip Lindwall från Columbus.

Han satte fingret på en supertrend – business by Empathy.

Trovärdigt och långsiktigt

Anna-Karin Dahlberg berättar att Lindex håller på att införa det hon kallar ett holistiskt ramverk. Hållbarhetsarbetet analyseras och förbättras in i minsta detalj, men för att det ska få full effekt måste varenda medarbetare också förstå varför och hur.

The Green Deal tar ett helhetsgrepp på returer i e-handeln. Filip Elverhøy framhåller att trovärdigt hållbarhetsarbete byggs i små steg, att affärsnyttan räknas hem i ökad trovärdighet och varumärkeslojalitet och att resultaten är långsiktiga.

Kvalitetsvarumärken har alltid betonat att en välgjord dyrare produkt är mer ekonomisk på sikt. Anrika Hultafors, som tillverkar arbetskläder och verktyg för proffsmarknaden tar det ett steg längre och tillhandahåller reservdelar för att förlänga livet ytterligare på produkterna. Man försöker också vara så transparent som möjligt med varifrån produkterna kommer och hur de är tillverkade.

Går det att Svanenmärka transporter? Mårten Sjölin, vd för hållbarhetskonsultföretaget Tellus 21 är övertygad, det går och det är nödvändigt, men allt bygger på samverkan.

–        Tänk inte ”ge och ta”. Tänk ”ge och ge”, säger han.

Konkurrens-tänket är inte ändamålsenligt enligt hans sätt att se på saken. Målet är att skapa så hållbara e-handelstransporter som möjligt, och då måste all kompetens inriktas på det.

I flera sammanhang under dagen lyftes frågan om lönsamhet fram.

Kortsiktigt kan man tänka sig att en del hållbarhetsåtgärder urholkar lönsamheten. Långsiktigt är det många som hävdar att företag utan hållbarhetsarbete inte kommer att ha något berättigande alls på marknaden.

Luft i paketen

Förpackningar är en vital fråga för e-handlare. Hur ska man balansera mellan hållbarhet – alltså att använda så lite och så miljösmart material som möjligt – och att faktiskt få till paket som håller för ganska omild behandling.

Postnords Arne Andersson recenserade ett antal paket från olika e-handlare. Alla paketen innehöll en liten flaska skäggolja och väldigt mycket luft. Överdimensionerade kartonger, plast, papper…

–        Vi kan väl vara överens om att det inte är hållbart att köra omkring en massa luft, men varan ska ju också komma fram hel och helst utan skador på konsumentförpackningen, säger han och påpekar att konsumentförpackningar är anpassade efter butikshyllor, och levereras ganska skonsamt, men de är inte gjorda för att levereras på posten hem till konsument.

Många bäckar små…

Under rubriken ”Så blir e-handeln mer hållbar hölls en paneldebatt mellan Freddy Sobin, vd för kosmetikföretaget Kicks, Eva Karlsson som är vd för sportklädesföretaget Houdini och Susanne Holmström, vd för elektronikföretaget Net-on-net.

Många små enkla åtgärder kan sammantaget ge stora hållbarhetsvinster till gagn för både klimat och miljö, är Susanne Holmströms budskap.

Att skicka fraktsedlar elektroniskt eller klistrade direkt på sådana produkter som kan skickas utan emballage – exempelvis dammsugare – är ett tips. Ett annat är att skapa affärsmodeller för att hyra eller låna ut elektronik och att förmedla begagnade produkter.

Eva Karlsson på Houdini är också inne på uthyrning, prenumeration och second hand i ett sömlöst ekosystem. Hon förklarar att e-handlare kan påverka hållbarheten dels genom att trimma sin distribution, dels genom att vägleda kunder till rätt storlek.

Spårbarhet

Spårbarhet är en annan stor hållbarhetsfråga. Eva Karlsson framhåller att det inte är lätt att spåra ifall man inte kan lita på de data som samlas in. Hon anser att blockchaintekniken kan vara lösningen.

Kicks vd Freddy Sobin anser att spårbarhet är svårt för det företag som likt Kicks säljer andras grejer.

–        Vi kan påverka hur varorna levereras till oss och hur vi levererar dem vidare, men hur de tillverkats är svårare att påverka. Samtidigt bär vi ett ansvar – och det enda vi kan göra är att fråga, ifrågasätta, tjata, säger han.

I andra ändan är det också knepigt att veta hur konsumenterna hanterar produkterna. Kosmetik innehåller mycket som har negativ påverkan på naturen. Kosmetiskt avfall ska återvinnas och ambitionen är att butikerna ska hjälpa konsumenterna att göra rätt genom att erbjuda insamling av kosmetikavfall. I dagsläget har 27 av Kicks 140 butiker insamling, men modellen stöter på motstånd – det är nämligen kommunerna som har monopol på insamling av avfall…

Hållbarhet har många dimensioner. Att attrahera och behålla personal med goda värderingar är viktigt.

Richard Lyko, vd för frisörkedjan Lyko som har sitt säte och sin e-handel i Vansbro, framhåller personalen som en mycket stark faktor:

–        ­Att vi är en stor arbetsgivare på en liten ort betyder att vi har mycket lojala medarbetare. Deras omsorg om detaljer, exempelvis vid packning, är en viktig hållbarhetsfaktor i sig, säger han.

Relaterade Artiklar