Trustpilot tar krafttag mot censur av kundomdömen under årets digitala julhandel

Rapporterade kundomdömen kommer inte längre döljas medan de utreds.

Trustpilot tar krafttag mot censur av kundomdömen under årets digitala julhandel 1Inför årets digitala julhandel väljer Trustpilot, den ledande omdömesplattform i Sverige, att införa nya policys kring hanteringen av kundomdömen på företagssidan. Beslutet innebär att samtliga kundomdömen som anmäls av företag kommer att vara synliga medan de utreds*. Tidigare har ett inrapporterat omdöme blivit tillfälligt dolt medans Trustpilot utreder, men i fortsättningen kommer alltså samtliga rapporterade omdömen att förbli publicerade. Detta för att minska risken att företag själva censurerar kundomdömen om den egna sajten.

“Kundomdömen fyller en viktig funktion för många människor. Som kundomdömesplattform har vi ett ansvar att vara en förtroendeingivande informationskälla. Trustpilot bygger på människors rätt att fritt dela med sig av sina upplevelser och vi kommer inte att tillåta att omdömen tillfälligt censureras”, säger Peter Mühlmann, Trustpilots grundare och VD, och fortsätter:

“Vi bekämpar aktivt fejkomdömen och censur för att hjälpa konsumenter att fatta välgrundade beslut, samt stötta företag att fortsätta växa.”

I Sverige är en ökad transparens allt viktigare. Under årets Black Friday ökande antalet konsumenter som besökte ett företags profilsida på Trustpilot med över 100 procent, från 1 miljon under 2019 till 2,3 miljoner 2020. I en undersökning där 1050 av Trustpilot svenska användare deltog, uppgav hela 67 procent att det är större sannolikhet att de handlar från ett företag som kan visa upp att de använder Trustpilot på ett rättvist sätt.

“Jakten på konsumentförtroende och kampen mot missbruk av vår plattform pågår ständigt. Inom en snar framtid kommer vi att uppgradera plattformen ytterligare”, avslutar Peter Mühlmann.

Trustpilot är idag den ledande kundomdömestjänsten i Sverige enligt analysföretaget Datanyze och några av de största e-handlarna använder idag tjänsten.

I januari förra året blev Trustpilot den första omdömesplattform som öppet redovisar hur ofta företag rapporterar omdömen och vad som sedan händer med rapporterade omdömen, med initiativet Öppenhet kring rapportering. Transparensen har sedan dess ökat ytterligare, inklusive information om hur företag besvarar negativa omdömen. Varje månad besöker över 150 000 konsumenter en sida för företagstransparens att få detaljerad information om hur ett specifikt företag använder sig av Trustpilot.

Den nya policyn kring rapporterade omdömen trädde i kraft i Storbritannien och USA den 2 december 2020, och implementeras på övriga marknader innan den 9 december 2020. Mer information om processen för rapporterade omdömen finns här.