Trendspaning: Shoppertainment
Hem E-HANDEL Trendspaning: Shoppertainment

Trendspaning: Shoppertainment

Publicerat av: Redaktionen

Postnords E-barometer från Q1 2021 vittnar om hur e-handeln ökar under alla kategorier, inte så oväntat kanske med tanke på att de senaste ett och ett halvt året spenderats hemma i soffan i avrådan från fysisk kontakt.

Att shoppa på nätet är för de flesta ett självklart alternativ till den traditionella detaljhandeln, och i enighet med E-barometern från 2020 håller bekvämlighetstrenden i sig då alla siffror tyder på en fortsatt ökad omsättning även nästkommande år.

Tack vare nya tekniker rör vi oss bestämt mot ännu mognare, mer innovativa och även underhållande lösningar.

Även om det är bekvämt att kunna dröja kvar i morgonrocken och klicka hem helgens utstyrsel, lever fortfarande tanken kring att det finns något underhållande i att ta sig ner på stan. Men i en industri där användarupplevelsen står i fokus och interaktion är ledordet, behöver vi inte vänta länge innan även det går att uppleva genom mobilen.

Trendspaning: ShoppertainmentEfter Digital Fashion Week, fick vi delvis nys om det hippa shoppertainment och dess framtågande genom näthandelsjätten Alibaba på dess hemmaplan, Kina. Björn Ognibeni, digital rådgivare och en del av Chinabrief, benämner landet som det nya Silicon Valley. Som en del av shoppertainment, nämner Ognibeni gameification, här blir konsumenten underhållen och den digitala shoppingyran blir mer än en transaktion. Vi kan klä en avatar i de senaste kollektionerna som sedan lätt klickas hem genom varukorgen, och det här med att “ta sig ner på stan” för att handla går utmärkt att göra från soffan. Tjänsten ses redan som en konkurrent till Netflix.

Att Kinas e-handelsmarknad blir allt mer eftertraktad behöver vi inte gissa oss till, E-handelsbarometern från 2020 avslöjar att dryga 20 procent av e-handlande svenskar redan är där. Att marknaden digitaliseras i allt snabbare takt kan leda till förödande konsekvenser för de som missar att hoppa på tåget i tid, men e-handelsområdet i sig är inte heller speciellt dynamiskt.

Medan fler aktörer lägger stora resurser på att försöka lura butiksdöden och lösgöra sig från utdaterade strukturer, står de giriga techjättarna nedanför och gapar efter mer pengar. Big tech, Faang eller Faanmag-bolagen som dominerar den västerländska marknaden är viktiga för e-handelns infrastruktur, men de erhåller starka positioner och hindrar mindre företag från att agera trendsättare. Det kan låta uppfriskande med nya trender från öst, men står vi bara och ser på när nästa hype hamnar direkt i famnen på ytterligare en jätte? De små, innovativa techbolagen kommer behövas för att sakta in farten mot total marknadsdominans, den här gången med kinesiska jätten Alibaba i täten.

Av: www.spotin.com

Relaterade Artiklar