Hem NYHETER Tradera vinner europeiskt kommunikationspris

Tradera vinner europeiskt kommunikationspris

Publicerat av: Redaktionen

Tradera vann guld i prestigefyllda Eurobest för kampanjen ”Face the hidden facts”, som på ett innovativt sätt belyste nykonsumtionens baksidor.

Tradera vinner europeiskt kommunikationspris 3Eurobest är en av Europas ledande kommunikationstävlingar och tävlingen drivs av Cannes Lions.

Måndagen den 7 december presenterades vinnarna i prestigefyllda Eurobest, som är en europeisk tävling som uppmärksammar årets främsta kommunikationsinsatser. En av vinnarna blev Tradera, som tillsammans med Nord DDB segrade med kampanjen ”Face the hidden facts” i kategorin Digital.

Överlistade Googles sökalgoritmer

Kampanjen ”Face the hidden facts” genomfördes i samband med julhandeln 2019 och gick ut på att uppmärksamma konsumenter om baksidorna med modeindustrins utsläpp.

Detta gjordes genom att skapa digitala 3D-replikor av näthandelns mest eftersökta klädesplagg, som modifierades med faktabaserade budskap om nykonsumtionens stora klimatpåverkan.

De modifierade plaggen försågs med samma SEO-taggar som originalbilderna, vilket gjorde att Googles sökalgoritmer placerade dessa högt upp bland sökresultaten. Besökarna som klickade på länkarna skickades i sin tur vidare till Traderas webbplats, och möttes där av budskap om att välja cirkulär konsumtion och ta tillvara på det vi redan har i stället för att köpa nyproducerat.

– Vi är väldigt glada och stolta över att uppmärksammas internationellt för detta initiativ, som lyfter en fråga som vi verkligen brinner för. Denna kampanj är en del i vårt övergripande kommunikationsarbete, där vi vill använda vår plattform som Sveriges största cirkulära marknad till att driva omställningen till cirkulär konsumtion, säger Chantal Olsson, Brand Manager på Tradera.

 

Relaterade Artiklar