Tradera vann ett pris i prestigefyllda Webby Awards för kampanjen ”Face the hidden facts”, som med en innovativ metod belyste nykonsumtionens baksidor.
Tisdagen den 19 maj presenterades vinnarna i prestigefyllda Webby Awards, som är en internationell tävling som uppmärksammar årets främsta kommunikationsinsatser på internet.
En av vinnarna blev Tradera, som tillsammans med Nord DDB segrade med kampanjen ”Face the hidden facts” i kategorin Advertising, Media & PR: Best Use of Online Media.
Överlistade Googles sökalgoritmer
Kampanjen ”Face the hidden facts” genomfördes i samband med julhandeln 2019 och gick ut på att uppmärksamma konsumenter om baksidorna med modeindustrins utsläpp.
Detta gjordes genom att skapa digitala 3D-replikor av näthandelns mest eftersökta klädesplagg, som modifierades med faktabaserade budskap om nykonsumtionens stora klimatpåverkan.
De modifierade plaggen försågs med samma SEO-taggar som originalbilderna, vilket gjorde att Googles sökalgoritmer placerade dessa högt upp bland sökresultaten. Besökarna som klickade på länkarna skickades i sin tur vidare till Traderas webbplats, och möttes där av budskap om att välja cirkulär konsumtion och ta tillvara på det vi redan har i stället för att köpa nyproducerat.
– Vi är väldigt glada och stolta över att uppmärksammas internationellt för detta initiativ, som lyfter en fråga som vi verkligen brinner för. Denna kampanj är en del i vårt övergripande kommunikationsarbete, där vi vill använda vår plattform som Sveriges största cirkulära marknad till att driva omställningen till cirkulär konsumtion, säger Chantal Olsson, Brand Manager på Tradera.