Tradera inleder 2020 med att bli utnämnd till Sveriges mest populära cirkulära e-handel i Postnords E-barometern.
Strax före jul kvalificerade sig Tradera dessutom för första gången bland topp-15 digitala varumärken i Lynxeyes årliga studie Purposeful brands, där Tradera rankas högre än Blocket.
2019 var ett rekordår för Tradera, som för första gången någonsin sålde fler än 10 miljoner begagnade varor. Under året genomförde Tradera förändringar i verksamheten i och med lanseringen av ett helt nytt koncept mot nykonsumtion, där man efter 20 år inom cirkulär konsumtion befäster sin position inom hållbarhet. Och nu syns Traderas varumärke alltmer högt rankad i varumärkesstudier. Postnord släppte i veckan sin årliga e-handelsrapport och där blev Tradera utnämnd till Sveriges mest populära cirkulära e-handel och den sjätte mest populära e-handeln totalt sett efter Apotea, Zalando, Cdon, Adlibris och H&M.
Managementkonsultbolaget Lynxeye presenterar årligen studien Purposeful Brands, där de undersöker vilka storbolag respektive digitala bolag som svenskarna uppfattar som mest meningsfulla. I 2019 års mätning kvalar Tradera för första gången in på Digital-topplistan över de 15 mest meningsfulla varumärkena i Sverige på plats 13, en placering före Blocket.
– Jag tror att nyckeln till att vi ökar i popularitet ligger i att vi lyfter hållbarhetsfrågan på ett modernt, kul och samtidigt tankeväckande manér, som känns relevant för mottagaren, säger Pierre Norberg, marknads- och försäljningschef på Tradera.
Bolagen mäts efter i vilken grad varumärket är trovärdigt, ansvarstagande, innovativt, framtidssäkert och visionärt. För Tradera är det framför allt de höga poängen på parametern ansvarstagande som ligger bakom positionen på topplistan.
– Tradera är ett exempel på flera att de varumärken som blir alltmer meningsfulla bland svenskarna enligt Purposeful brands drivs av en stark profil inom ansvarstagande. Trenden är tydlig i de senaste årens mätningar. Alltfler konsumenter ser värdet i ett cirkulärt tänkande. Dessutom har det blivit något positivt runt att handla second hand, det utstrålar mervärden och medvetenhet, säger Johan Ekelin, medgrundare och partner Lynxeye.