Tillgänglighet inte längre ett hinder

Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) har fler än en miljard människor i världen någon form av funktionsnedsättning.

Studier visar att 75 miljoner så kallade Baby Boomers (generationen född efter andra världskriget) åldras med någon form av funktionsnedsättning. Den rikaste generationen. En generation som har tid, lust och råd till att resa.

Samtidigt har mer än hälften av de med funktionsnedsättning någon gång valt att ändra eller rent av ställa in sina resplaner på grund av otillräcklig information eller osäkerhet kring tillgänglighet på destinationen. Många med speciella behov menar att dörren är stängd för dem. Men det är vanligtvis inte fallet. De behöver bara nås av korrekt information.

Outnyttjad potential

Förra året var tillgänglighet i sovrum det som resande sökte näst mest på. På förstaplats? Tillgång till trådlöst nätverk. Att kunna anpassa budskap och tillgängliggöra information kommer vara helt avgörande för turistnäringen framöver.

Faktum är att många hotell ser tillgänglighet mest som något som måste uppfyllas i enlighet med regler och förordningar. Stora summor spenderas på fysisk tillgänglighet. Men av någon underlig anledning är det något som sällan marknadsförs.

Lägg där till att personer med behov är särskild tillgänglighet i genomsnitt stannar i 3,3 nätter jämfört med genomsnittet på 2,9 nätter. Dessutom spenderar de 9,9 procent mer under sin vistelse.

Dessutom reser personer med funktionsnedsättningar oftare tillsammans med vänner och familj. Valet av hotell för en grupp- eller affärsresa kan beaktas för en eller två personer med speciella behov, vilket i praktiken kan innebära att en bokning för ett bröllop eller en konferens med hundratals människor mycket väl kan baseras på behovet av en person. En inkomstpotential som många förbiser.

Många har redan gått all-in

Lösningen borde vara enkel. Det handlar om anpassning, användning av tillgänglig teknik och information. Nu ska det också sägas att väldigt många inom turistnäringen och hotellbranschen är bra på att anpassa sig. Hur kan vi som teknikföretag veta detta? Många av världens största och mest kända turistföretag och hotellkedjor har redan valt att gå all-in på AWS; såsom Airbnb, Best Western, Choice Hotels, DoorDasch, Dunkin´ Brands, Expedia Group, Korean Air Lines, Quantas Airways, Ryanair och Trainline.

Amazon Web Services har under flera år sett hur onlinebaserade beställningsplattformar och alltmer sofistikerad teknologi har kunnat revolutionera hur vi planerar och tar del av resor. Förra året gjordes 82 procent av beställningarna via en webbplats eller mobilapp. Utan mänsklig interaktion. Och när vi i allt högre grad får förtroende för digitala enheter och tjänster kommer det att vara avgörande för turistnäringen att se till att information är tillgänglig.

Det viktigaste för att nå den moderna resenären är personifieringen. En anpassad resa är idag en självklart snarare än något extraordinärt. Ett exempel är när Virgin Hotels lanserade en gratis app som fungerar som en personlig hotellassistent genom att möta förfrågningar om tjänster och bekvämligheter som strömning av innehåll, rumstemperatur och mer. Molnet tillåter kunder som Virgin Hotels att utveckla teknik som sätter besökaren i förarsätet.

En annan teknik med uppenbara fördelar när vi talar tillgänglighet är ansiktsigenkänning. Till exempel har en hotellkedja i Kina designat och lanserat bås för ansiktsigenkänning som gäster kan använda för ökad säkerhet, sömlös incheckning och elektronisk betalning.

AWS-molnet bidrar till att teknisk innovation går snabbare än någonsin. Det kommer att öppna upp en helt ny värld för miljontals människor. Proaktiv användning av teknik för att förbättra tillgängligheten för resor och boende kommer att förändra miljoner människors verksamhet och liv.

För oavsett vilka vi är tappar få av oss tappar kärleken till att resa. Tillgänglighet är inte ett hinder, utan en möjlighet att låsa upp ett växande och värdefullt marknadssegment.