TikTok och YouTube allt viktigare för e-handlare i Sverige
Hem E-HANDEL TikTok och YouTube allt viktigare för e-handlare i Sverige

TikTok och YouTube allt viktigare för e-handlare i Sverige

Publicerat av: Redaktionen

Vi matas konstant med marknadsföring och riktad information om erbjudanden i sociala medier.

De sociala medierna får allt mer kontroll över vårt privatliv.

Från överstatligt håll försöker man få bukt med kommersiella aktörers informationsspridning på sociala medier via införandet av en samling regler, Digital Service Act (DSA) som beräknas träda i kraft under 2024).

Syftet är att reglera digitala tjänster så att användarnas grundläggande rättigheter skyddas.

Har sociala medier som marknadsföringskanal bland företag på den svenska marknaden kommit till vägs ände?

Svaret är, Nej!

Åtminstone inte enligt en ny svensk undersökning som analyserat Sveriges största e-handlares följarbas i sociala medier. Studien visar entydigt att e-handlare som befinner sig i en stark tillväxtfas kännetecknas av ett relativt högt antal följare i sociala medier i snitt i jämförelse med e-handlare med stagnerande tillväxt. Dessutom ökar både den totala omsättningen och det totala antalet följare i sociala medier bland de största e-handlarna i Sverige.

Trendskifte i sociala medier bland e-handlare

Ser man till totalen över antal följare i sociala medier hos de 100 största e-handlarna i Sverige, är TikTok, LinkedIn och YouTube de minst populära sociala medierna. Tillsammans svarar dessa sociala medier för enbart 13.5% av det totala antalet följare i sociala medier. Detta kan sättas i perspektiv mot Instagram och Facebook som tillsammans står för drygt 70% av totalt antal följare i sociala medier.

Trots att TikTok, LinkedIn och YouTube generellt sett är de minsta sociala medierna bland e-handlare i Sverige räknat i antal följare, visar Nordboosts undersökning ett tydligt trendbrott. Ser man över antalet följare i sociala medier till de 19 e-handlare som tillkommit till topp-100 listan över största e-handlare i Sverige och jämför med snittet över följare i sociala medier hos övriga e-handlare på listan blir resultatet slående.

De 19 e-handlare som slagit sig in på 100-topplistan har i snitt 85% fler följare på YouTube och 91,3% fler följare på TikTok i jämförelse med antalet följare i snitt hos de övriga e-handlare på 100-topp listan i respektive kanal!

TikTok och YouTube allt viktigare för e-handlare i Sverige

Detta trots att många av de övriga e-handlarna har en högre omsättning än de nytillkomna. Även om vi tar bort riktigt stora, internationella e-handlare som tillkommit till listan, såsom Amazon så är antalet följare i snitt hos de nytillkomna e-handlarna betydligt högre på YouTube och TikTok.

Detta indikerar att YouTube och TikTok är framgångsrika strategiska mediekanaler för e-handlare som befinner sig i kraftig tillväxt.

Strategiska fördelar med TikTok för svenska e-handlare

TikTok erbjuder flera fördelar för företag och entreprenörer att sälja produkter i jämförelse med övriga kanaler inom social media. Med sina uppskattningsvis 1.5 miljarder aktiva användare per månad är det inte konstigt att TikTok växer i popularitet bland e-handlare på den svenska marknaden. Några av de möjligheter som kan användas av företag för marknadsföring och försäljning är exempelvis: TikTok Ads, TikTok Shop, TikTok Livestream, TikTok Creative Center.

  • Precis som med exempelvis Facebook eller Instagram, gör TikTok det möjligt för företag att bedriva försäljning direkt på TikToks plattform utan att användare behöver lämna plattformen för att slutföra köp.TikTok-Shop gör det dessutom möjligt för användare att söka fram ett urval av produkter från olika återförsäljare. TikTok fungerar på så vis på motsvarande sätt som en ren marknadsplats med en stor potential för e-handlare. En stor fördel för e-handlare i Sverige är givetvis att de mest populära e-handelsplattformarna och CMS på den svenska marknaden erbjuder färdiga integrationer och funktioner (appar) för försäljning via TikTok.
  • TikTok ligger i framkant när det kommer till att erbjuda användare livestreamade köpupplevelser. Med TikTok Livestream får användare tillgång till ett dynamiskt och kraftfullt verktyg för att marknadsföra och sälja sina produkter. Med TikTok Livestream kan användare exempelvis:
    • Schemalägg livestreamingevenemang
    • Koordinera livestreamade evenemang genom att bjuda in ytterligare värdar och gäster
    • Meddela följare om livestreamade evenemang
    • Applicera kuponger och rabatter
  • TikTok ger även stora möjligheter för e-handlare att dra nytta av så kallad UGC (User Generated Content). Exempelvis har så kallade “Challanges” visat sig vara en fantastisk möjlighet för e-handlare och företag som vill skapa en hype kring sin produkt och varumärke. Kreativa utmaningar erbjuder möjligheten för även mindre företag att skapa virala videoannonser.
  • TikTok Ads – Givetvis kan företag betala för att marknadsföra sina produkter och varumärke men TikTok är på många vis ett annonseringsverktyg som skiljer sig från övriga sociala medier. TikTok erbjuder exempelvis en integrerad affiliatetjänst där användare såsom influencers och kreatörer kan marknadsföra produkter som säljs av andra företag på TikTok för att belönas med provision.
YouTube alltmer populärt bland e-handlare

Trots att YouTube är en av de minst populära sociala medierna bland följare till de största svenska e-handlarna (med endast 3.6 % av den totala följarbasen), är YouTube med sina 2.7 miljarder registrerade användare en enorm marknadsförings- och försäljningskanal internationellt sett.

Enligt Googles undersökningar använder hela 68% av alla YouTube-användare kanalen som stöd innan de fattar köpbeslut. Det är inte svårt att föreställa sig att Youtube används med framgång av några av de mest snabbväxande e-handlarna i Sverige.

Några av de fördelar som kan förklara varför YouTube växer i popularitet bland svenska e-handlare enligt Nordboosts rapport:
  • Integrerat med Shopify och övriga e-handelsplattformar – Tidigare var e-handlare som använde YouTube i syfte att sälja produkter tvungna att länka till sina produkter i textfältet under sina videos. Med YouTube Shopping är det numera möjligt för e-handlare att koppla samman sina respektive webbutiker med YouTube för att exponera produkter direkt via sina videos på YouTube.
  • YouTube erbjuder idag även möjligheten för användare att tagga produkter. Det innebär att användare kan tagga produkter som tillhandahålls av andra företag i sina videor.
  • YouTube är förmodligen den sociala media som erbjuder bäst förutsättningar för e-handlare att utbilda sina följare. Användare kan exempelvis engagera tittare med delningsbara videos som kan sökoptimeras i syfte att driva organisk trafik. Dessutom är YouTube en förhållandevis kostnadseffektiv marknadsföringskanal för annonsörer som strategiskt satsar på betalda YouTubeannonser. Plattformen applicerar prismodeller såsom Pay-per-view (PPV) eller Pay-per-click (PPC), vilket gör att annonsörerna enbart betalar för mottagare som aktivt väljer att ta del av annonser och videos som marknadsförs.
Så har undersökningen genomförts

I undersökningen som genomförts av Nordboost AB, har man undersökt antalet följare i sociala medier hos de 100 största e-handlarna i Sverige. Man har kunnat konstatera att de 19 nytillkomna e-handelswebbplatserna till 100-topplistan, i snitt har fler följare än de 19 e-handlare som åkt ut från den föregående listan över största e-handlare (räknat i omsättning).

Utöver det, är de nya 19 e-handlarna som klättrat upp i Sveriges 100-topplista över största e-handlare, flagrant mer framgångsrika i att attrahera följare på framförallt YouTube och TikTok i jämförelse med de övriga 81 e-handlarna på topplistan.

Detta indikerar ett samband mellan gynnsam tillväxt och ett relativt stort antal följare i sociala medier bland e-handlare i Sverige. Ta del av hela undersökningen och ladda ned underlaget till studien här.

Relaterade Artiklar