Två plattformar som båda värnar om kreatörernas rättigheter och inkomster.
VOYD med fokus på att kreatörerna ska kunna distribuera och sälja sitt innehåll i form av video, ljud och filer och Cora Music med fokus på artisterna och att deras musik ska nå ut till innehållskaparnas videoproduktioner.
– För oss var det en självklarhet att inleda ett samarbete.
Vi har samma värderingar och tänk, och nu kan vi båda hjälpa våra kreatörer ytterligare både innehållsmässigt och ekonomiskt, berättar Pauline Valter, Strategic growth manager på VOYD.
Antalet video-, musik- och ljudkreatörer ökar konstant i världen, samtidigt som det blir allt svårare att tjäna pengar på sitt skapande idag. Kreatörer vittnar om algoritmer, avtal och samarbeten som konstant ändras och försvårar, vilket gör att det krävs allt mer jobb för betydligt sämre inkomster. Samtidigt som följare och kunder vill ha mer och mer innehåll av sina kreatörer.
VOYD och Cora Music strävar båda efter att kreatörerna ska få bättre förutsättningar till en hållbarare ekonomi.
På VOYD kan vem som helst skapa en egen play-kanal och distribuera sitt innehåll bakom en betalvägg. Tittarna kan sedan köpa tillgång till materialet antingen via Pay per view eller prenumerera på kreatörens kanal. Och 80% av inkomsten går till kreatören själv.
Och tack vare Cora Music, som är grundat av upphovsrättsorganisationen Stim, kan nu videokreatörer också använda sig av licensierad musik från STIM-anslutna musiker. Och Cora Music ser då till att låtskrivarna, producenterna, artisterna, utgivarna och skivbolagen bakom musiken får alla royalties de förtjänar även från videos.
– Det här samarbetet faller sig helt naturligt och vi på Cora Music är jätteglada att kroka ihop med VOYD. Vi verkar ju båda för kreatörer och målet att de ska få rätt betalt för sitt arbete. Det gäller människan bakom videon OCH människan bakom musiken. Tillsammans kan vi hjälpa varandra och skapa ännu mer kännedom om våra grymma plattformar och tjänster. Men inte minst ge möjligheter till kreatörer att växa mer och göra det de gör bäst – att skapa och vara kreativa, avslutar Mathilda Karlsson, Head of Communication på Cora Music.