Indivd har nu lämnat in en begäran om förhandssamråd till Datainspektionen avseende kommersiell användning av företagets uppmärksammade unika teknik för anonym ansiktsigenkänning i svenska butiker.
– Svensk handel befinner sig idag i ett mycket utsatt läge efter Corona-virusets härjningar och den växande konkurrensen från e-handeln. Svenska butiker behöver nya moderna verktyg för att över huvud taget kunna överleva, säger Fredrik Hammargården, medgrundare och ansvarig för kommercialisering på Indivd.
Indivd är i grunden negativt inställd till all form av ansiktsigenkänning, som kränker individers integritet.
– Vi ogillar ansiktsigenkänning. Vi ogillar det samhälle som denna nya teknik riskerar att ge upphov till. Vi anser, liksom dataskyddsförordningen, att detta kan vara en farlig teknik som nogsamt behöver kontrolleras och regleras. Samtidigt är vi medvetna om att det är en teknik som skapar möjligheter om den används på rätt sätt, säger Fredrik Hammargården, medgrundare och ansvarig för kommercialisering på Indivd.
Anonym ansiktsigenkänning
Mot denna bakgrund menar Indivd att det är motiverat att använda denna teknik, så länge det görs lagligt och är etiskt försvarbart.
– Därför har vi använt de senaste tre åren till att samla vår och andras gemensamma kompetens och gemensamma erfarenheter för att bygga en privacy-vänlig teknik. Vi har hela tiden velat skapa en teknik, där det är möjligt att med hjälp av kameror registrera ansikten och sedan direkt anonymisera dessa för att i slutändan få fram de insikter som handeln saknar och är i stort behov av. Vi har framgångsrikt också lyckats med detta och vi har valt att kalla denna teknik för anonym ansiktsigenkänning, säger Fredrik Hammargården och fortsätter:
– Hittills har vi identifierat ett 80-tal insikter som bara Indivd kan producera. Det handlar om insikter som förklarar hur attraktiv butiken är, hur väl den konverterar och hur bra den bibehåller besökarna över tid.
Livet före och efter Corona
Fysisk handel har i den ojämna konkurrensen med e-handeln länge varit i stort behov av förnyelse och förändring. Situationen har förvärrats betydligt och blivit direkt akut som en följd av Coronavirusets effekter på våra samhällen.
– Butikerna behöver helt enkelt veta mer om sina kunder för att kunna överleva morgondagen. Mot denna bakgrund är ett stort antal stora och ledande butikskedjor och gallerior mycket intresserade av att pröva Indivds nya teknik för anonym ansiktsigenkänning. Organisationen Svensk Handel följer oss också nära och har valt att stöta oss i vårt arbete. Men först måste Datainspektionen nu ge sitt godkännande, säger Fredrik Hammargården.
Väl förberedda
Därför har Indivd använt det senaste året till att noggrant förbereda sig för att ta fram en analys av dataskyddssäkerheten kring företagets erbjudande. I det genomgripande arbetet med detta har flera ledande jurister och experter använts, bland andra IBM Security och världens främsta juristbyrå inom detta område, Baker McKenzie.
– Nu känner vi oss tillräckligt säkra på vår sak för att lämna in en begäran till Datainspektionen om förhandssamråd. Vi känner att vi har gjort allt vi förmår för att komma så väl förberedda som möjligt till Datainspektionens slutliga och avgörande omdöme, vars utslag kommer inom 8-14 veckor och antingen blir ett rött kort i form av ett direkt förbud, ett orange kort i form av en varning med rekommendationer till förändringar eller ett grönt kort med betydelsen att de inte har några invändningar mot publik användning av tekniken, säger Fredrik Hammargården och tillägger:
– Vi tycker att transparens är viktig och vi har medvetet satt den etiska ribban mycket högt. Nu väntar vi med spänning på vad Datainspektionen har att säga. Vi och svensk handel håller hårt i våra respektive tummar. Vi hoppas att också ni gör det med oss.