Största frustrationen bland svenska e-handelskonsumenter: Att man inte hittar det man letar efter
Hem UNDERSÖKNING Största frustrationen bland 1000 svenska e-handelskonsumenter: Att man inte hittar det man letar efter

Största frustrationen bland 1000 svenska e-handelskonsumenter: Att man inte hittar det man letar efter

Publicerat av: Redaktionen

Optimizely, tidigare Episerver, har i en undersökning tillfrågat 1000 svenska e-handelskonsumenter vad de finner mest frustrerande med sina digitala upplevelser.

Överst kom att inte hitta det man letar efter, vilket var tredje tillfrågad instämde i.

På andra plats hamnade att det är kusligt när företagen vet vad de letar efter. Drygt var femte e-handelskonsument frustreras över att man inte lyckas slutföra en transaktion.

Undersökningen visar också att många tycker det är irriterande när företagen försöker personalisera onlineshoppingen utan att lyckas. Ett exempel på sådant misslyckande är när e-handlare visar kläder i flödet som kunden är ointresserad av. Var femte, 20 procent, tycker också att för mycket dialog är frustrerande.

– När vi går till våra stammisställen så får vi efter ett tag personlig service baserat på vad affärens personal lärt om oss vid varje besök och de kan då ge personliga tips och erbjudanden. På samma sätt behöver e-handlarna arbeta genom att faktiskt lära känna sina kunder på djupet men utan att tränga sig på. Och här kan AI och experimentering vara till hjälp, säger Mårten Bokedal, produktspecialist på Optimizely.

Största frustrationen bland svenska e-handelskonsumenter: Att man inte hittar det man letar efter

– Med ökad e-handel får också handlarna en mer trogen skara konsumenter som söker relevant innehåll, idéer och personliga erbjudanden online. Men närmare var femte pekar på en brist på lyhördhet hos e-handlarna vilket också gör att deras kommunikation med kunderna upplevs som alldeles för generisk. Konsumenterna förväntar sig en högre grad av digital mognad hos handlarna e-handlarna, säger Mårten Bokedal.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar