Årets vinnare i Episerver Web Awards är nu korade; de bästa sajterna och intranät som byggts med Episervers plattform.
Kategorin för Bästa köpupplevelse togs hem av Polarn O. Pyret med partnern Avensia, som med god anpassning till mobila besökare fokuserar på en smidig navigering för besökaren, som sällan har två händer tillgängliga. Publikens pris, som utses genom en öppen omröstning, gick till det globala teknikföretaget Ericsson med partnern Comprend.
SOS Alarm med partnern Sublime vann kategorin Mest hjälpsamma och engagerande intranät, tack vare sitt stabila och uppskattade intranät som gör det lätt för användaren att hitta rätt information vid rätt tillfälle. Av de nominerade i kategorin Bästa leadsgenerering och kundvård utsågs Rädda Barnens sajt, med partnern Valtech, till den som bäst levererar en friktionsfri användarupplevelse med tydliga call-to-actions.
Electrolux med partnern Bombayworks belönades i kategorin Bästa användargränssnitt och navigering för en smidig och gedigen söklösning med produktguider och manualer samt hjälpsamma recensioner som presenteras på ett tydligt och snyggt sätt. Årets Mest innovativa digitala lösning gick till företaget som sätter kundupplevelsen i fokus och som med en tekniskt stark grund, byggd på Episervers molntjänst, stoltserar med högsta kodkvalitet förberedd att möta framtidens utmaningar, Rapunzel of Sweden med partnern Star Republic.
–Nivån i branschen höjs ständigt och möjligheterna på Episervers plattform utvecklas och förbättras kontinuerligt. Ett stort antal av de nominerade visar prov på både nytänkande och användarvänlighet. Fokus på innehåll, enkelhet och smidighet fortsätter vara en stark trend. De kommersiella sajterna ser direkt till besökarens intressen för att skapa en köpupplevelse som gör det lätt att slutföra det besökaren kom dit för, säger Patrik Müller, E-commerce expert DIBS och jurymedlem för tävlingen Episerver Web Awards.
Episerver Web Awards belönar webbplatser som byggts på Episervers plattform. Vinnarna i de fem priskategorierna har utsetts av en professionell jury som består av Patrik Müller – E-commerce expert DIBS, Pierre du Reitz – grundare och chefsanalytiker Web Service Awards och Erik Modig – Professor och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.
Publikens pris som bäst reflekterar en ”enastående digital upplevelse” avgjordes till Ericssons fördel genom en öppen omröstning online. Priserna delas ut i samband med Episervers Ascend på Waterfront Congress Centre i Stockholm den 5 november 2019.