Snart kommer SCA: Låt inte din näthandel tappa fart

E-handeln i Sverige befinner sig i ett bra läge.

Snart kommer SCA: Låt inte din näthandel tappa fart 1
Erik Olofsson, Nordenchef Stripe

Den har vuxit kraftigt under ett antal år och stärks av den långdragna coronapandemin. De senaste sju åren har näthandeln vuxit från 32 till 87 miljarder kronor enligt Svensk Handel. Den svarar nu för tio procent av hela detaljhandeln.

Svenskarna är väldigt progressiva när det gäller att ta till sig tekniska nyheter. 94 procent säger att de använder Swish, 84 procent Klarna och 83 procent MasterCard. För näthandeln säger hälften av konsumenterna att de använder fakturatjänster och 28 procent kort.

Och nu är julhandeln i full gång, efter en rivstart med Black Friday, eller kanske snarare Black Week.

Även om något så genuint analogt som ett stormkök utsågs till årets julklapp kan vi vara ganska säkra på att den köps online. Tredje kvartalet ökade näthandeln i Sverige med 39 procent, rapporterar E-barometern.

Det gäller i synnerhet dagligvaror, som länge haft en svag utveckling på nätet. Nu ökade den branschen med 101 procent. Särskilt bland äldre kunder som ju utgör en riskgrupp under pandemin.

De flesta bedömare tror att årets julhandel slår alla rekord på nätet. Enligt en mätning i oktober trodde då 43 procent av näthandlarna på en försäljningstillväxt på elva procent eller mer i årets julhandel. Att jämföra med att 23 procent trodde det i fjol.

Enligt E-barometern bedömer konsumenterna själva att de i år köper tre av fyra julklappar på nätet. Julklappshandeln beräknas till 10,6 miljarder kronor mot 8,6 miljarder i fjol. Ökningen kan till stor del tillskrivas uteblivna resor och restaurangbesök.

Internationellt ser undersökningsföretaget Yieldify att hälften av alla konsumenter i år kommer att handla från webbplatser de aldrig tidigare besökt. Det blir spännande att senare se vilka förändringar som sker och hur bestående de blir.

Det säger självt att dessa försäljningsökningar inte vore möjliga utan säkra och smidiga betalningssystem. En avgörande faktor är att de allra flesta kortbetalningar online från den 1 januari måste följa SCA (Strong Customer Authentication). SCA är den viktigaste regeln i det andra betaltjänstdirektivet (PSD2) som ska skydda digitala betalningar inom EU från bedrägerier och cyberattacker. Enligt de nya reglerna måste betalningar verifieras med minst två av tre faktorer: något du vet (lösenord), något du äger (mobil) eller något du är (biometri). En faktor räcker inte.

För att undvika att betalningar inte går igenom måste handeln, till konsumenternas besvikelse, bygga in ett extra lager autentisering. Betalningsprocessen blir mer komplex. Vissa betalningar med låg risk, som månadsbetalningar eller småbelopp under 300 kronor, undantas från SCA-kraven och kan hanteras snabbt när de känns igen. Rätt betalningspartner kan hjälpa till att klara av denna komplexitet och enkelt hantera undantagen så handelns omsättning inte påverkas. Att stödja 3DS2 för att autentisera kunder är en bra grund – men det räcker inte. Teknik för maskininlärning kan användas för att identifiera lågriskbetalningar och SCA-undantag och till och med föreslå vilken betalningsmetod som fungerar smidigast vid varje tillfälle.

Internetföretag som verkar i Europa, inklusive svenska, har inte råd att stå över de lovande möjligheter som europeisk e-handel erbjuder. Rätt betalningsleverantör kan hjälpa en handlare att lyckas på många internationella marknader och ta sig igenom komplexa regelverk.

Julhandeln 2020 har startat, trots pandemi, nedstängningar och ekonomisk tillbakagång. Se till att göra det bästa av den och förbered dig på den SCA-värld som väntar 2021.

Av Erik Olofsson, Nordenchef Stripe