Trender för 2021: Resenärens återkomst

Att förutsäga framtiden är omöjligt men att föreställa sig en väg framåt är avgörande.

Trender för 2021: Resenärens återkomst
Johan Nordqvist, VD Amadeus i Skandinavien

Här presenterar Johan Nordqvist, VD Amadeus i Skandinavien sex resetrender för 2021.

När 2020 års mörka kapitel närmar sig sitt slut är resebranschens framgång beroende av vår
kollektiva förmåga att anpassa, förnya och samarbeta för att göra resan enklare, säkrare och
smidigare än någonsin tidigare. Lyckligtvis är resebranschen full av kreativa tänkare från
hela världen och våra teknologiska tillgångar har aldrig varit större.

Här är sex resetrender som vi ser komma under 2021:

1. Res stort (nära eller långt) eller stanna hemma

Året då drömmarnas resor går i uppfyllelse

Res stort eller stanna hemma: det är temat vi ser med resenärer 2021. En nyligen genomförd Amadeus-undersökning visade att 55% av resenärerna sa att de skulle resa i 14 dagar eller mer, och 60% förväntar sig nu att bara ta några få resor per år – vilket antyder att om människor reser så kanske reser de ”storartat”, vare sig det är nära eller långt hemifrån. När en resenär under 2021 planerar sin resa så går de ”fullt ut”. Reseleverantörer, resebyråer och destinationer bör vara beredda på att överraska och glädja resenärer med
unika, oväntade och ”en gång i livet” upplevelser medan de håller sig à jour med de senaste policyerna och säkerhetsåtgärderna angående COVID-19.

2. Nomadiserande resor

Arbetsgivare och anställda kan arbeta var som helst

Även när COVID-19 till stor del är under kontroll har arbetsgivare och anställda bevisat att arbeta på distans fungerar, och en nyfunnen personalförmån är förmågan att arbeta var som helst. Om allt vi behöver är Wi-Fi och en webbkamera, varför inte njuta av en strandeller bergsutsikt med vårt kaffe? Världen är allas kontor. Nu är det dags att skapa specialerbjudanden för ”bleisure”- resenärer som letar efter längre vistelser där de kan förena nytta med nöje.

3. Lojalitetsskiftet

Bättre service för alla

COVID-19 har ökat den traditionella dynamiken i resenärernas lojalitet. Tidigare samlade
resenärer lojalitetspoäng för att bestämma servicenivån de upplevde. Nu är hälsa, hygien
och säkerhet den nya valutan för att tjäna kundernas förtroende. 40% av turisterna säger att
de gynnar flygbolag, flygplatser och hotell med högre hälso- och säkerhetsstandarder.
Kundens förtroende kommer först, nu mer än någonsin och att tjäna mil och extra nätter
kanske inte har samma värde som det en gång hade. Resebyråer behöver anstränga sig för
att säkerställa sina resenärers hälsa och säkerhet eller riskera att förlora sin lojalitet och
förtroende.

4. Svep höger på tekniken

Beröringsfritt kommer att öka resenärernas förtroende

I en nyligen genomförd undersökning utförd av Amadeus sa fler än fyra av fem resenärer att
beröringsfri teknologi skulle öka deras självförtroende att resa de närmaste 12 månaderna.
Lösningar som förbättrar transparens, tydlig kommunikation och smidiga betalningar och
ombordstigning är vinnarna 2021. Lyckligtvis har vi en app för det – eller några.
Tidigare i år samarbetade Amadeus med den norska flygplatsoperatören Avinor för att testa
beröringsfri teknologi på 44 flygplatser för att låta passagerare checka in, lämna bagage
samt gå igenom säkerhetskontrollen och ombordstigningen för flygningen.
År 2021 kommer säkerheten vara av största vikt, och enkla teknologiska lösningar kan vara
det som får människor att tryggt utforska världen igen.

5. Våra nya BFF (Bästa vänner): resebyråer

I tider av störningar och osäkerhet är det mindre troligt att resenärer lämnar hemmet utan
en resebyrå.

Om du har varit tvungen att ändra en resa eller hantera en stor resestörning eller avbrott på
egen hand, så förstår du varför det är bra att ha en resebyrå på din sida. COVID-19 lyfte fram
den kritiska rollen som resebyråer har. Med en betydande mängd osäkerhet och
karantänsregler som ändras varje vecka, finns det stora möjligheter att resebyråer är
viktigare än någonsin, eftersom de har tillgång till ovärderliga och oersättliga
informationskällor.
Destinationer, flygbolag, hotell och biluthyrningsföretag gör klokt om de samarbetar med
resebyråer för att säkerställa att de har all information de behöver för att leda resenären
rätt på sin väg och att hantera störningar, om de uppstår.

6. Res med inflytande

I år reser vi med mindre fotavtryck och större hjärtan

Före COVID-19 kämpade resenärer redan med turismens miljömässiga och
samhällspåverkan – både bra och dåliga. Den påtvingade pausen som skapades av COVID-19
gav människor mer tid och utrymme att inse hur resor påverkar jorden och lokala
samhällen.
Resenärer vill göra gott: en nyligen genomförd undersökning visade att 68% av resenärerna
vill att pengarna de spenderar på resor ska gå tillbaka till samhället. Efterfrågan på resor
som faktiskt hjälper till att återskapa platser ökar 2021.
År 2021 kommer resenärer att vara mer samvetsgranna för hur de reser. Reseföretag kan
hjälpa resenärer att minimera avtrycket på resan och se till att deras närvaro har en positiv
inverkan på deras resmål.