Skandinaviskt mode satsar på kinesisk turism
Hem NYHETER Skandinaviskt mode satsar på kinesisk turism

Skandinaviskt mode satsar på kinesisk turism

Publicerat av: Redaktionen

För att möta den ökande efterfrågan på skandinaviska kläder väljer nu svenska modeföretag att erbjuda den populära kinesiska betallösningen Alipay i sina butiker.

Skandinaviskt mode satsar på kinesisk turism 2Skandinaviskt mode och design har en hög status globalt – och intresset ökar nu bland kinesiska konsumenter. Europas största lyxvarumärken är redan etablerade i Kina, vilket medför att den svårtillgänglighet och exklusivitet som tidigare kännetecknade dem håller på att försvinna. Istället söker nu allt fler kinesiska turister efter lokalt förankrade varumärken.

Unga självresande turister är den snabbast växande gruppen bland kinesiska besökare i Sverige. Detta har lett till att köpbeteendet förändrats.

– Unga självresande turister konsumerar gärna mode som visar att man är urban och medveten, till skillnad från den äldre generationen, där mode länge har konsumerats för att visa att man har mycket pengar, säger Thomas Wecke, grundare av Cimple Marketing.

För att möta den ökande efterfrågan på skandinaviskt mode väljer flera svenska modeföretag att erbjuda kinas populäraste betalningsmetod Alipay i sina butiker. Alipay är inte bara ett sätt att ta betalt av kinesiska turister, utan fungerar även som en marknadsplattform där turisterna kan läsa mer om varumärket, se aktuellt utbud – och även få vägbeskrivning till butiken.

Nudie Jeans, Eytys och OUR LEGACY är några av de svenska modeföretag som kommer att börja ta betalt och marknadsföra sina butiker med Alipay under våren 2018.

APLACE som säljer mode från flera stora skandinaviska aktörer har märkt en ökad efterfrågan från kinesiska konsumenter och har därför valt att börja erbjuda Alipay som betalmetod i deras butik på Norrlandsgatan.

Marknadschef och grundare Kalle Tollmar berättar mer:

– På APLACE samlar vi det bästa av skandinaviskt mode under samma tak. Vi har under det senaste året märkt av ett ökat intresse bland kinesiska turister för de varumärken vi säljer. Kunderna efterfrågar en genuin produkt som är svår att få tag på i Kina.

Kinesisk turism ökar för sjunde året i rad. Cimple Marketing är Skandinaviens ledande leverantör av kinesiska betallösningar och marknadsföring.

– Idag står kinesisk turism för nära hälften av all tax-free handel som görs i Skandinavien. Det är därför viktigt att svenska företag anpassar sig till denna nya verklighet och ser till att erbjuda rätt betalalternativ och finnas på de kanaler som kinesiska turister använder när de reser, säger Thomas Wecke grundare av Cimple marketing.

Relaterade Artiklar