Sängkedjan SOVA utökar digitaliseringen och omstrukturerar

SOVA, Sveriges största detaljhandelskedja inom sängar, genomför nu en omstrukturering för att genom digitalisering möta kundernas nya köpbeteende.

Detta görs genom att utveckla e-handelsfunktionen och centralisera de fysiska butikerna. Därför kommer sex butiker att säljas till koncernens nya retailbolag, fem butiker planeras drivas som franchise och sju butiker avvecklas.

SOVA kommer under våren att genomföra ett omfattande omstruktureringsprojekt för att dra nytta av de nya digitala köpmönster som påverkar hela detaljhandeln och använda sin ledande ställning på ett bättre sätt.Därför fokuserar man nu på den snabbt växande online-affären och förbättrar den digitala kundupplevelsen.

Den nya e-handelslösningen kommer att tillgängliggöra inte bara produktinformation, utan också all den kunskap och erfarenhet som finns hos våra sömnexperter i butikerna. SOVA.SE kommer att bli den naturliga platsen för att finna den bästa sovlösningen, anpassad för kundens personliga behov och i ett tillgängligt format. Genom smarta och enkla expertfunktioner kan kunden kartlägga sina behov och sedan få ett urval ur SOVA´s breda sortiment presenterat. Baserat på denna analys och urval kan kunden sedan boka en sängprovning i butik.

– Vi måste, precis som alla andra retailkedjor, anpassa oss och dra nytta av det allt mer digitala beteende våra kunder har, säger Magnus Lunderquist talesperson, SOVA.

SOVA ändrar också sin försäljningsstruktur genom att sälja sex butiker från det gamla butiksbolaget (SOVA AB) till det nya retailbolaget (SOVA Retail Stockholm AB). SOVA planerar också att driva fem butiker som franchise samt avvecklar sju butiker.

– Det är tråkigt när butiker försvinner, men kombinationen av våra kunders online-besök och besök i butik gör att behovet av ett stort antal fysiska butiker har minskat, säger Magnus Lunderquist talesperson, SOVA.

De butiker som avvecklas är Borås, Gävle, Karlstad, Norrköping, Skövde, Uddevalla och Uppsala där utförsäljning av lager påbörjas nu. Planen är också att fem butiker övergår till att vara franchisedrivna. Ansvaret för kunders beställningar och garantier från de butiker som avvecklas kommer att tas över av närliggande butiker.

Det nya retailbolaget (SOVA Stockholm Retail) är ett Joint Venture där Tempur Sealy, världens största tillverkare av madrasser och kuddar, är majoritetsägare och Sveriges största detaljhandelskedja inom sängar. Efter omstruktureringen har SOVA 14 butiker i storstadsregionerna samt ett antal butiker som franchise ute i landet.