Så ska svenskarna e-handla mat under 2019

Varannan svensk uppger att de kommer att handla sina matvaror på nätet någon gång under 2019 (49%).

Samtidigt kräver vi snabba leveranser och samma priser i vår vanliga matbutik som online. Det visar en ny undersökning där City Gross tar tempen på svenskarnas e-handlande av mat det kommande året.

Förra året ökade e-handeln explosionsartat och knappt hälften säger att de kommer att handla sina matvaror någon på nätet under 2019. Det visar en SIFO-undersökning bland drygt 1000 svenskar som City Gross låtit göra.

Hur ofta man avser att e-handla mat varierar. Knappt två av tio (17%) tror att de kommer e-handla mat minst någon gång varje månad och 31 procent mer sällan än varje månad. Mest flitiga är 30–49 åringarna, bland vilka 28 % svarar att de kommer handla mat online minst någon gång varje månad.

Hemleveranser viktiga

Flest uppger att den största fördelen med att e-handla mat är hemleveransen (40%) och att man därmed slipper kånka matvaror och hushållsartiklar hem från affären. Hälften av svenskarna instämmer helt eller delvis med att leverans dagen efter beställning är ett måste för att e-handla mat (55%).

Den nackdelen flest uppger med att e-handla mat är osäker kvalitet (40%). Samtidigt känner sig majoriteten trygga med att kylkedjan håller vid leverans av färskvaror (68%)

– Det finns en trygghet i att själv få välja sina färskvaror, att se och känna efter om frukten eller köttet håller måttet. Siffrorna visar att oron inte ligger i transporterna. Vi har många färskvaror i sortimentet online och visst är det lite av en utmaning att få fler att ta steget och våga beställa hem varorna, säger Mikael Andersson, onlinechef för Bergendahls Food som driver City Gross.

– De som testat att e-handla mat tidigare är i undersökningen mindre osäkra på kvaliteten än de som inte gjort det. Det visar att vi i branschen generellt håller en hög kvalitet. För oss som har ett uttalat färskvarufokus är kvalitet en hygienfaktor som bara måste sitta, säger Mikael.

Prismedvetenhet vanligt

Att vi är prismedvetna är något som framkommer i undersökningen. Hela 7 av 10 svenskar (69%) instämmer i påståendet att det är viktigt med samma pris på maten online som i fysisk butik.

– Samma priser oavsett om du besöker butiken eller online är helt klart en viktig fråga för många och något som vi tycker är en självklarhet. Det ska vara enkelt att underlätta vardagen genom att e-handla mat och då får den typen av hinder inte förekomma, avslutar Mikael.

Vad vill vi då e-handla? Hela 49 procent uppger sig vara intresserade av att köpa torrvaror likt pasta, konserver och baktillbehör och 50 procent anger hushållsartiklar likt toapapper och tvättmedel. Endast 4 respektive 2 procent uppger att de vill köpa kött respektive färsk fisk. 1/5 visar intresse för att köpa färdiga matkassar.

Ur undersökningen:

  • De som i större utsträckning e-handlat mat tidigare, ser fler fördelar med att handla sina matvaror på nätet än de som inte har gjort det ännu.
  • De som e-handlat flera gånger känner sig mer säkra på exempelvis kvaliteten på färskvaror, och att kylkedjan håller vid leverans, jämfört med de som ännu inte gjort det ännu.
  • Personer som har e-handlat mat någon gång under de senaste 12 månaderna svarar i högre utsträckning att det är för dyrt (35%) jämfört med de som inte har gjort det (20%).
  • Att det är tidsbesparande att e-handla mat anser var tredje svensk (34%). De som testat att e-handla mat håller i högre utsträckning med om detta än de som ännu inte testat.

Andel svenskar som uppger sig vara intresserade av att e-handla varor i respektive varugrupp:

  • Frukt och grönt: 10%
  • Torrvaror, t.ex. pasta, konserver och baktillbehör: 49%
  • Kött: 4%
  • Färsk fisk: 2%
  • Frysvaror: 15%
  • Bröd och konditori: 6%
  • Mejeri: 19%
  • Ost och chark: 5%
  • Färdiga matkassar: 20%
  • Hushållsartiklar (exempelvis toalettpapper och tvättmedel): 50%