Så säkerställer du en trygg digital handel i kristider

E-handeln ökar explosionsartat i många branscher just nu i och med den rådande krisen i omvärlden.

Så säkerställer du en trygg digital handel i kristider 1
Så säkerställer du en trygg digital handel i kristider – Ateles

Det gäller att vara alert för att inte gå miste om möjligheterna – eller riskera att falla bort i mängden. Här listar vi sex viktiga områden du måste ha koll på för att driva en effektiv digital handel – plus tre KPI:er att följa extra noggrant nu i kristider.

Just nu finns en stark trend i Europa som innebär en mer omfattande förflyttning från fysiska butiker till digital handel. Samtidigt som e-handeln växer på många håll gäller det att vara uppmärksam på de faktorer som påverkar försäljningen, och vilka utmaningar som finns. Som e-handlare måste du dessutom säkerställa att du värnar om de befintliga kunderna – samtidigt som nya kunder ska känna sig välkomnade och trygga.

Om din verksamhet har både fysiska butiker och e-handel gäller det att så fort som möjligt kunna ställa om till att driva försäljning primärt online. Det kommer hjälpa er att täppa till kostnader och arbeta mer effektivt med de resurser ni har. För dig som i första hand bedriver e-handel är det lika viktigt att se till att ni kan fortsätta stå starka när konkurrensen ökar.

6 viktiga områden du som e-handlare måste ha koll på:

Logistiken

Se till att du har full kontroll över den egna logistiken – det är viktigare nu än någonsin. Det finns nämligen chans att det blir ovanligt hårt tryck på produkter som tidigare inte haft en lika stor efterfrågan. Samtidigt kanske den “normala” efterfrågan inte följer sin vanliga säsong och därmed inte går att följa historiskt. Därför är det oerhört viktigt att följa produkterna och lagersaldot noga, och vara uppdaterad på hur inkommande leveranser ser ut. Även om du tycker dig ha läget under kontroll kan dina leverantörer i sin tur ha problem!

Kommunikationen mot kunderna

Om det är någonting du ska lägga lite extra tid på i din e-handel i dagsläget så är det kommunikation. Nya produkter, flashiga erbjudanden eller rabatter har inte lika stort genomslag just nu – det som spelar roll för kunderna är tryggheten. Var extra tydlig med att berätta hur leveransen fungerar just nu; om den är fördröjd på grund av högt tryck, om ni levererar som vanligt, eller om ni kan erbjuda hemleverans istället för paketutlämning. Kommunikationen är inte bara relevant på hemsidan eller i kassan – var noggrann med att berätta samma sak i eventuell annonsering, nyhetsbrev, direktutskick till era kunder och så vidare. Kan ni förmedla ett enhetligt och tryggt budskap kring leveranser har ni mycket att vinna – både i form av högre konvertering och lojala kunder.

Viktiga produktsegment

Om du bedriver en traditionell affär med fysiska butiker är det nu viktigare än någonsin att verkligen förstå e-handelsaffären också. Genom att ha inblick i vilka segment som säljer och veta vilka produktkategorier som är extra efterfrågade av era kunder just nu – så har ni inte bara kontroll över logistiken, utan kan också styra annonseringen efter behov. Marknaden svänger extremt snabbt just nu, och det är omöjligt att förutspå hur saker och ting kommer att förändras och vilka behov som kan uppstå imorgon. Därför behöver du vara på tå kring produkterna.

Annonseringsbudget

Att ha kontroll över vilka produkter och kategorier som säljer mer eller mindre just nu medför även ett behov av att se över och uppdatera sin annonseringsbudget för de kampanjer som redan är igång, eller som planeras. Eftersom trafikvolymerna snabbt kan förändras just nu är det viktigt att hålla koll på hur du bäst kan fördela budgeten allt eftersom, så att du inte behöver vara begränsad till redan utvalda kanaler och plattformar.

Cost of sales

En viktig faktor när det kommer till förändringen i försäljning av olika produkter är cost of sales – vad det faktiskt kostar att sälja för närvarande. En faktor som har direkt inverkan på cost of sales är klickpris, vilket i sin tur kan påverkas väldigt annorlunda just nu. När verksamheter som hittills haft majoriteten butiksförsäljning istället allokerar om sin budget till SEM för att driva onlineförsäljning, kommer det snabbt att märkas på klickpriserna. När konkurrensen ökar online inom olika branscher är det viktigt att hålla koll så att cost of sales inte springer iväg och påverkar din affär negativt.

Budskap

Det är inte bara nödvändigt att vara tydlig i kommunikationen kring leverans – dina övriga budskap är också helt avgörande för affären i dagsläget. Just nu är det inte rimligt för någon att locka sina kunderna att samlas i butiken, till exempel. Se därför över era annonstexter i sociala medier, på Google och på webben generellt – och var noga med att inte kommunicera någonting som kan skapa badwill för ert varumärke.

Källa: Anders HagenbjörkHead of Business Optimization Ateles