Så påverkar digitaliseringen handeln

I takt med att e-handeln expanderar väljer allt fler konsumenter att köpa varor och tjänster online.

Så påverkar digitaliseringen handeln 1
Mikael Hernant, lektor i företagsekonomi och Micke Petersson, butiksansvarig för ICA Maxi Skövde. Bilden är ett montage.

Det gör att utmaningarna för fysiska butiker ökar. Den 12 mars berättar Mikael Hernant, lektor i företagsekonomi och Micke Petersson, butiksansvarig för ICA Maxi Skövde om vad som sker just nu och om hur affärsverksamheter kan komma att se ut i framtiden. Seminariet arrangeras av nätverket CLAS och hålls på Högskolan i Skövde.

Det har väl knappast undgått någon att konsumenters köpbeteenden ändrats under de senaste åren. Under 2019 var tillväxten för e-handeln 13 procent och uppgick till 87 miljarder kronor, enligt Postnords e-barometer.

Näthandel naturligt för unga konsumenter

Mikael Hernant är lektor i företagsekonomi på Högskolan i Skövde och undervisar i marknadsföring med inriktning mot detaljhandel. Han menar att det förändrade köpbeteendet fått ordentligt fäste eftersom unga konsumenter helt enkelt vuxit upp med näthandeln och ser det som en naturlig del av shoppingen.

– De senaste fem, sex åren har online-handeln tagit ordentlig fart. Nu börjar de som är födda i mitten av 90-talet bli självständiga konsumenter. De har vuxit upp med internet, vilket bidrar till att handeln flyttar till nätet i allt större utsträckning. Just nu pågår det en omställning i handeln som ingen vet var den ska ta vägen. Det är en spännande tid vi lever i, säger Mikael Hernant.

Fler handlar mat via nätet

Micke Petersson är butiksansvarig för ICA Maxi vid Elins Esplanad i Skövde och har över 20 års erfarenhet som ICA-handlare. Digitaliseringen är ett ständigt utvecklingsprojekt för ICA, som tagit fram en online-plattform butikerna kan ansluta sig till.

– Vi kan anpassa plattformen till viss del, men det finns fortfarande mycket som kan utvecklas ur både butiks- och kundperspektiv. Näthandel står för nästan tio procent av vår totala omsättning. E-handel av matvaror är fortfarande i sin linda, men vi ser en stadig ökning av antalet köp över nätet och vi tror att näthandeln kommer utgöra 15 procent av vår handel inom fem år, säger Micke Petersson.

När Micke får sia om framtiden säger han sig se plocklager där digitala assistenter arbetar och levererar varorna till kunder i mycket större utsträckning än idag.

– Men eftersom jag älskar kundmöten så hoppas jag att jag hinner gå i pension innan min framtidsbild blir verklighet.

Torsdagen den 12 mars arrangerar nätverket CLAS (Centrum för Ledarskap och Arbetsliv i Skaraborg) ett öppet seminarium på Högskolan i Skövde där det kommer diskuteras vad som händer just nu och hur fysiska butiker kommer att påverkas i framtiden. Mikael Hernant representerar under seminariet forskningsdelen och Micke Petersson representerar näringslivet.

Välkommen till ett seminarium om digitaliseringen av handeln

Tid: Torsdagen 12 mars kl. 13-15
Plats: Sal G109, Hus G, Högskolan i Skövde