Så kan svenska handlare öka takten i digitaliseringen
Hem E-HANDEL Så kan alla svenska handlare öka takten i digitaliseringen

Så kan alla svenska handlare öka takten i digitaliseringen

Publicerat av: Redaktionen

Trots att digitaliseringsropen skallat under många år finns det delar av svensk handel, exempelvis dagligvaruhandeln, som varit långsamma ur startgroparna.

Exempelvis har endast 15-20 procent av dessa handlare elektroniska hyllkantsetiketter, vilket placerar oss långt efter länder som Norge och Frankrike där nästan alla större dagligvarubutiker har dessa lösningar.

För att öka hastigheten här hemma delar nu digitaliseringsexperterna på Pricer med sig av råd till handlare som vill ta steget.

Det finns ingen brist på argument för öka hastigheten i digitaliseringen: inflation och störningar i logistikkedjorna har pressat många handlares marginaler och förändrade önskemål från konsumenter har satt press på handlare att effektivt kunna hantera allt från click & collect till prissättning som minskar matsvinn.

“Men den nödvändiga digitaliseringen bromsas av att många handlare känner osäkerhet kring hur de ska digitalisera och hur de ska vara en kompetent inköpare av digitala lösningar. Konsekvenserna har i en del fall blivit att man endast tittat på pris i upphandlingar och sen blivit besvikna med resultatet, eller att man helt enkelt skjutit upp digitaliseringen i hopp om att få mer vägledning längre fram,” säger Fredrik Sunesson, ansvarig för Pricer i Sverige.

Så säger experterna

En central del i butikernas digitalisering är elektroniska hyllkantsetiketter, som inte bara kommunicerar pris och varuinformation till kunderna utan också optimerar butikernas flöde för exempelvis inventering, påfyllning och plock. Detta är ofta en vanlig startpunkt för butikers digitalisering, men på Pricer märker man att det fortfarande finns en viss osäkerhet kring hur man som handlare ska tänka när man köper digitala lösningar likt detta.

Därför har företagets digitaliseringsexperter satt samman råd till handlare som vill ta steget och bli mer framgångsrika i sin digitala transformation.

  1. Tydliggör för dig själv vilka processer i butiken du skulle vilja effektivisera och för dialog med leverantörer utifrån den behovsbilden, inte utifrån vad de erbjuder.
  2.  Om allt går som det ska vill du säkert att ni ska växa under kommande åren. Se till att välja digitala lösningar som enkelt går att skala upp.
  3. Är det någonting vi vet om framtiden är det att vi vet lite om framtiden, så välj en molnlösning som inte bara klarar de behov du har i nuläget, utan där funktionalitet smidigt kan läggas till för det som väntar runt hörnet.
  4. Satsa på lösningar som kan fungera väl tillsammans med andra lösningar i butiken, exempelvis att digitala hyllkantsetiketter som kan kommunicera med POS etc.
  5. Tänk på helheten snarare än bara inköpspriset. Hur mycket blir kostnaden över en längre tid, inkluderat faktorer som hur ofta utrustningen eller batterier behöver bytas eller underhållas.
  6. Med en digitalisering hanterar du allt mer data och det är viktigt att göra det på ett säkert sätt. Kolla därför med leverantörer kring exempelvis vilka säkerhetsprotokoll de jobbar utifrån.

Så kan svenska handlare öka takten i digitaliseringen

”Det finns inte ett sätt att digitalisera, det måste ske utifrån dina behov och förutsättningar. Därför är det viktigt att tydliggöra dessa och våga ställa frågor till leverantörer. Titta inte bara på pris, utan ställ frågor om vad som händer längre fram och hur lösningarna är kompatibla med varandra och den utveckling som kan ske i framtiden,” säger Fredrik Sunesson.

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar