Så har pandemin påverkat svenskarnas konsumentbeteenden

Våra konsumtionsvanor förändras ständigt, ofta till följd av ny teknik eller samhällsförändringar.

Så har pandemin påverkat svenskarnas konsumentbeteenden 1Men under det senaste halvåret har de största effekterna på våra beteenden varit drivna av den pågående pandemin.

I en omfattande undersökning har betalföretaget Adyen djupdykt i hur de svenska konsumenterna påverkats av detta i deras nysläppta rapport Retailbarometern 2020. Nedan listas de fem vanligaste konsumentbeteendena bland svenska konsumenter.

En sannolikt tillfällig men väldigt tydlig förändring är den minskande andelen restaurangbesök.

74 % av svenskarna uppger att de undviker att äta ute och vistas på kaféer eller barer med anledning av svårigheterna att upprätthålla social distansering. Det har lett till att många restauranger tvingats påskynda sin digitaliseringsresa genom att bland annat erbjuda smidiga leveranstjänster och investera i kontaktlösa betalmetoder.

Även många andra aktörer har tvingats ställa om sin verksamhet och anpassa sig efter nya förutsättningar vilket framstår ha lett till mer långsiktiga effekter, tydligast bland dessa är de ökade kraven på svenska handlare. 69 % anser att om handlare etablerat försäljning via flera kanaler, så som fysisk butik, e-handel och sociala medier under pandemin, bör de även anpassa sig till samma flexibla inställning vanligtvis också. Många vill framförallt att de onlinetjänster som öppnades upp ska finnas kvar även på andra sidan pandemin.

– Vi har sett stora förändringar inom handelsbranschen och många har inte kunnat bedriva sin normala verksamhet som konsekvens av restriktionerna. De investeringar vi ser i digital teknik och ehandel har dock varit en långtgående trend som nu accelererats. De konsumentbeteenden som begränsats av restriktionerna blir troligtvis tillfälliga, men digitaliseringen och kundernas ökade krav är här för att stanna, säger Tobias Lindh, Norden- och Baltikumchef för Adyen.

En annan långtgående trend är utfasningen av kontantbetalningar. 69 % av konsumenterna föredrar att använda betalkort framför kontanter. Det har varit allmänt känt under en längre period, men nu vill alltfler se åtgärder för att minska smittspridningen. Bland annat genom anpassade butikskassor.

– Det finns ett ökat tryck bland konsumenterna att använda effektivare och säkrare betalmetoder. Varannan svensk säger att de föredrar att handla i butiker som använder betalteknik som minskar personlig kontakt, så som självscanning via kiosker eller mobila betalningar. Även handlarna ser fördelarna av detta genom en förbättrad köpupplevelse och mer sömlös betalningsprocess, fortsätter  Tobias Lindh.

Att stödja den lokala ekonomin har också varit ett genomgående tema under den senaste tiden, vilken i sin tur har lett till ett ökat förtroende för de lokala handlarna. 68 % av svenskarna föredrar att handla från butiker i deras närområde. Detta beteende sträcker sig även till e-handeln då 42 % säger sig förblir lojala till lokala företag när de handlar online.

 

Så har pandemin påverkat svenskarnas konsumentbeteenden 2

Vill du ta del av hela Retailrapporten, klicka här.