Den globala ’The 2021 Upgrade’ rapporten från Hotels.com identifierar en ökad trend av spontanbokningar och uppgraderingar efter ett år av förlorat resande.
Spontanitet kommer att bli ledordet för resenärer under 2021 enligt en ny global studie som avslöjar att 69 % av svenskarna avser att vara med impulsiva än någonsin efter ett år av tristess och inställda resor. Den nya rapporten från Hotels.com, ’The 2021 Upgrade’, har avslöjat hur den nya lusten för spontanitet kommer att ha en ”ringar på vattnet effekt” på hotell- och resebranschen eftersom resenärer kommer säga ’ja’ till mer resande. Så ta fram bikinin och de reseanpassade toalettartiklarna.
Ta mig bort…och snabbt! Den globala studien visade att 32 % kallar 2020 det ‘förlorade året’ för resor vilket gjort att mer än en fjärdedel (28%) är mer villiga att släppa allt för att semestra om det kan under 2021.
Hotels.com-bokningsdata stöder detta, nästan hälften av alla bokningar i juni 2020 (när lockdown-restriktioner lättades för första gången för många) gjordes tre eller färre dagar från tidpunkten för sökningen.
Det handlar om att vara en “spontan Sally” idag, nästan en femtedel avslöjar att de skulle säga ja till fler sista-minuten-resor (19%). Vi har frångått alla reglar, en av fem (19 %) säger att de skulle hoppa på en långdistans resa bara för några dagar eller inte planera något inför resan för att vara spontana när de anländer (22 %).
Experter på Hotels.com förutspår också att denna extravaganta attityd kommer att ha en dramatisk inverkan på hotellbokningsbeteendet, 2021 är året för att verkligen unna dig själv. Jämfört med före pandemin, skulle nästan en femtedel (18%) nu boka ett bättre hotellrum, och nästan en tredjedel (32%) skulle spontant säga ja till en rumsuppgradering om de erbjuds vid bokningen.
Emma Tagg, Senior Global Brand Communications Manager på Hotels.com brand kommenterade rapportresultaten, ”2020 var året för att stanna hemma, inställda resor och misslyckade Zoom-samtal. En sak som vi alla kan komma överens om är att årets enformighet har gjort att vi har en önskan om att ’fånga vistelsen’ när resandet återvänder och åka på de resor vi missade 2020. Vi såg att när reserestriktionerna lättade för många i juli och augusti 2020 gjordes över hälften av bokningarna tre dagar eller färre före deras vistelse, jämfört med 40 % under 2019. Folk är redo att kanalisera sitt inre spontana jag och släppa allt i sista minuten för att få den solstolen och mimosa vid poolen som de drömt om”.
Kära hotell, vi saknar dig
Svenska resenärer är redo att dra på sig badrockarna och ta över minibaren, nästan en fjärdedel säger att det de saknar mest med att resa är att kunna bo på ett fantastiskt hotell (23%).
Resenärer har längtat efter det söta #Hotellivet, de har saknat att koppla av i en plyschbadrock (9%), lugn och ro (29%) frukostbuffé (28%), hotellrestaurang och bar (25%), rum med utsikt (19 %), beställa rumsservice (7%), besöka hotellpoolen (15%), unna sig på hotellets spa (9%) och naturligtvis den otroliga hotellsängen (10%).
Resenärer kommer också att hitta sätt att ’fånga vistelsen’ på så mycket de kan, nästan var sjätte säger att de spontant skulle boka ett flott hotell för en helgvistelse (14%) eller unna sig ett mitt i veckan erbjudande på det lokala lyxhotellet (17%).
Ökningen av spontana resor
Att planera eller inte planera? Svenska resenärer vill vara bekymmerslösa och avslappnade genom att fatta spontana beslut (27%), inte behöva planera utan bara göra vad de vill (29%) och säga ’ja’ till nya upplevelser (18%). Dags att sätta på ‘out of office’ och koppla bort för att åka på semester.
Rapporten avslöjande även hur långt de är villiga att gå för en semester och hotellvistelse 2021, resenärer erkänner att de skulle ge upp alkohol (26%), sociala medier (12%) och till och med sex (13%) för en månad. 2020, du har pressat oss till bristningsgränsen!
Samma dag resor som drivs av behovet av att vara spontan
Globala resehungriga hotellälskare är redo att förbinda sig till spontanitet, 18% hävdar att de skulle vara beredda att släppa allt och lämna samma dag om de fick möjligheten.
Med spontanitet kommer pressen av att packa. De flesta skulle inte gå någonstans utan sina digitala livsviktigheter, två av tre (62%) prioriterar sin telefon, laptop och laddare framför klädombyte (50%), en baddräkt (37%) och pyjamas (15%). Vem behöver underkläder…
Hotels.com är ett av de mest givande sätten att boka ett boende på och vi har till och med ett ”Reward Winning” lojalitetsprogram. Kolla in vårt Hotels.com Rewards-program och se själv hur du kan få en belöningskväll.